. ابراهیمی میمند، ر. و میردامادی، م. (1392). بررسی نگرش اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی شهرستان کرج نسبت به استفاده از عملیات کشاورزی پایدار. تعاون و کشاورزی، 2 (6)، 63-84.
2. ابطحی، ح. (1383). آموزش و بهسازی سرمایه های انسانی (ویرایش سوم). تهران: پویند.
3. امینی، الف. و صفری شالی، ر. ( 1388). ارزیابی تاثیر آموزش در موفقیت شرکتهای تعاونی مرغداران ، فصلنامة علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی- علوم آب و خاک ، 6 (2)، 17-27.
4. بیژنی، م.، ملک محمدی، الف. و یزدانی، س. (1387). ارزشیابی اثربخشی و بهرهوری فعالیتهای ترویج کشاورزی در طرح محوری گندم درشهرستانهای شیراز و مرودشت استان فارس. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4 (2)، 67-79 .
5. جعفرزاده، م.(1386). الگوی انتقالی در ارزیابی اثربخشی آموزش کارکنان. ماهنامة تدبیر، 18(186)، 43-48.
6. حامدی اوغولبیک، ع. (1392). ارزیابی فاکتورهای موثر بر اثربخشی دورههای آموزشی تلقیح مصنوعی دام در استان زنجان. نشریة علوم دامی (پژوهش و سازندگی)،99، 63- 68.
7. خصالی لنگرودی، الف. خیری، ش. و یعقوبی، ج. (1391). عوامل مؤثر در اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در شرکتهای تعاونی کشاورزی استان زنجان. تعاون و کشاورزی،23 (11)، 1- 19.
8. زوار، ت. (1373). بررسی رابطه برخی عوامل با سودمندی دوره های آموزشی بزرگسالان روستایی استان آذربایجان غربی. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة برنامةریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی.
9. سلطانی، الف .(1380). اثربخشی آموزشی در سازمانهای صنعتی و تولیدی.ماهنامة تدبیر، 12(119)، 40-44.
10. سیف، ع.( 1379). روانشناسیپرورشییادگیریوآموزش(ویرایش پنجم). تهران: آگاه.
11. شیمون، ا.، و رندال، ا. (1380). مدیریتامورکارکنانومنابعانسانی. ترجمة محمد علی طوسی و محمد صائبی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
12.عبدالملکی، م.، پزشکی راد، غ. و چیذری، م. (1386). بررسی اثربخشی دوره های کوتاهمدت آموزشی ترویجی مرتعداران در شهرستان تویسرکان. مجلة علوم کشاورزی، 13 (1)، 39-53.
13. علاقه بند، ع. (1391). مدیریت رفتار سازمانی:کاربرد منابع انسانی. تهران: امیر کبیر.
14.فرنیا، م.، ملکی آوارسین، ص. و فرشباف جور، و. (1391). بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ارائه شده برای اعضای شرکتهای تعاونی کشاورزی و غیرکشاورزی در استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدل کرک پاتریک. تعاون و کشاورزی، 1 (4)، 83- 64.
15. کاظمی، ع. (1375) . طراحی الگوی اثربخشی سازمانی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی. رسالة دکتری رشتة مدیریت . دانشگاه تربیت مدرس . تهران
16. مهرنگار، س. و حسینی نیا، غ. (1388). شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونیهای مرغداری و عوامل موثر برآن: مطالعه موردی مرغداران استان خراسان رضوی، فصلنامة تعاون، 20(208-209)،17-28.
17. Erbaugh, J. M., Donnermeyer, J., & Kibwika, P. (2001). Evaluating farmers’ knowledge and awareness of integrated pest management (IPM): Assessment of the IPM collaborative research support project in Uganda. Journal of International Agricultural and Extension Education, 8(1), 47-53.
18. Gangadharappa, H.V., Pramod, K.T.M., & Shiva, K.H.G. (2007).Gastric floating drug delivery system. Indian Pharm. Ed. Res., 41, 295-305.
19. Hammerschmit, G. & Meyer, R. E. (2005). New public management in Austria – local variations of a global theme?. Public Administration, 83(3), 709-733
20. Kirkpatrick, D. L. (1998). Evaluating training programs the four levels. second edition. California: Berrett- Koehler Publishers.
21. Mahmudul, H. A., Ishda, Z., & Taniguchi, K. (2002). The role of farmers’ education on income in Bangladesh. Shimane University Bulletin of Education and Research for Lifelong Learning, 2(2), 29-35 Retrieved from http://www.zoukou.life.shmane-u.ac.ip/ruralm an a/isida/list.htm-101k.
22. Rodriguez, J. R. (2003). Educational level and training of human resources in farm cooperatives in the knowledge based society: an empirical study. J. Agr. Coop. 31(2), 15- 145.
23. Slev, A.M., & Pop, A. (2012). A model for developing adult learner effectiveness in new roles and environments. Social and Behavioral Sciences, 46, 2051- 2055.