نوع مقاله : کارکردهای بخش تعاون
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
پژوهش حاضر در راستای اولویتبندی عوامل رفتاری، سازمانی و ساختاری شناسایی شده که بر همکاری مبتنی بر اعتماد در بخش تعاون تأثیرگذار است، انجام گرفت. در این راستا، پژوهش حاضر تلاش میکند، توجه سیاستگذاران و برنامهریزان اقتصاد تعاون کشور را به شاخصهای شناسایی شده و اولویت آنها معطوف کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Context and purpose. The aim of this study was to analyze and prioritize indicators of cooperation based on trust in the cooperative sector of an urban economy from the perspective of members of consumer cooperatives in Lorestan province.
Methodology/approach. This study was conducted based on a quantitative approach using survey method. The research population consisted of members of the top consumer cooperatives in Lorestan province, including members of the board of directors, inspectors, CEOs, members and shareholders of 11 consumer cooperatives. For this purpose, a questionnaire was distributed and collected among 385 people using stratified sampling method. Data were analyzed confirmatory factor analysis.
Findings and conclusions. The results of confirmatory factor analysis showed that all components have an acceptable factor loading in relation to the latent variables of the research. The results of Friedman test showed that the priority of the effect of each research structure in the cooperation model based on the trust of Iranian cultural cooperatives is different. Indicators, in order of impact, from high to low, including effectiveness and efficiency, customer orientation and satisfaction, resources and financial status, trust requirements, prospects, cooperative pathology, rules and regulations, interaction and cooperation, diverse services and the requirements for forming a cooperative were identified.
Originality. The current research was conducted in order to prioritize the identified behavioral, organizational and structural factors that affect trust-based cooperation in the cooperative sector. In this regard, the present study tries to direct the attention of the policy makers and planners of the country's cooperative economy to the identified indicators and their priority.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
در جهان کنونی پیچیدگی رو به رشد بهگونهای است که سازمانهای منفرد قادر نخواهند بود در مورد مسائل موجود بهتنهایی تصمیمگیری و اقدام کنند. ضرورت وجودی و توجه به موضوع همکاریهای درون و بین سازمانی، در اثر محدودیت منابع، کارکنان، امکانات و برخی ویژگیهای خاص نظیر چندبعدی بودن آنها ایجاب میکند تا سازمانها و اعضای آنها به یکدیگر اعتماد داشته و با یکدیگر همکاری کنند؛ بنابراین، بهمنظور حفظ بقاء و تأمین منابع، رقابت صرف با شرکتها و سازمانها به رویکرد رقابت در قالب همکاری تغییریافته است. در یک همکاری بین سازمانی، گروهی از سازمانهای مستقل وجود دارند که ضمن حفظ استقلال خود، در راستای دسترسی به هدف یا اهدافی مشترک باهم متعهد شده و فعالیت میکنند. همکاری مبتنی بر اعتماد بین تمامی اعضای رده پایین و بالای یک سازمان موجب تأمین منافع حداکثری آنها شده و بهعبارتدیگر با سازوکار بسیج کردن منابع (Putman, Leonardi, & Nanetti, 2015) بهصورت فرایندی نتایج مطلوبی برای سازمان به همراه داشته و درنهایت عامل کلیدی برای ایجاد زیرساختهای اجتماعی است (Richard, 2013). در این راستا شناسایی عوامل مؤثر بر همکاری مبتنی بر اعتماد و تقویت آنها نقش حیاتی دارد.
در شرکتهای تعاونی مصرف، مشارکت و همکاری اعضاء در چندین حوزه تبلور مییابد و عوامل متعددی بر آن تأثیر دارند؛ خرید از شرکت تعاونی، شرکت در مجامع عمومی و فوقالعاده از مصادیق عینی مشارکت اعضاء است. از سوی دیگر آگاهی و اعتماد بنیانهای اصلی مشارکت هستند. باور اعضاء و اعتماد و اطمینان به عملکرد هیئتمدیره از مهمترین عواملی هستند که بر شرکت اعضاء در مجامع تأثیر دارند (Maqsoodi, 2011). از سوی دیگر نظارت تمام اعضاء به دلیل افزایش ضریب اطمینان و اعتماد باعث موفقیت و پایداری تعاونی میگردد (Dellan & Kros, 2014). کنش مشارکتی از طریق سه شاخص محوری داوطلبانه بودن، آگاهانه بودن و مسئولیتپذیری از کنش غیر مشارکتی تفکیکشده است. میان مبناهای مستقیم و احتمالی اعتماد میتوان تفاوت قائل شد؛ شواهد مستقیم از تعامل و اطلاعات دستاول (عملکرد، رفتار و شخصیت گذشتهشان) بر مبنای مستقیم اعتماد دلالت دارند. بالعکس، مبنای احتمالی اعتماد افراد را قادر میسازد باورشان درباره دیگران را بدون دسترسی به اطلاعات مستقیم اولیه درباره آنها و صرفاً با تکیهبر منابع دیگر شواهد شکل کنند (Dietz & Dan Hartog, 2016). مبناهای احتمالی اعتماد عبارتاند از: 1(اطلاعاتی درباره عضویت طرف مقابل درمجموعههای سازمانی یا اجتماعی، فرهنگ خاصی مانند ملیت، حرفه یا وابستگی یا شبکه اجتماعی (Myerson et al., 2016)؛ 2) اطلاعاتی از طرف سوم (شایعات یا شهادت مستمعان)، 3) انتظارات از نقش یعنی انتظار اینکه افراد طبق الزامات، مسئولیتها و سیستم تخصصی رفتار خواهند کرد که آنها را به موقعیتشان ربط میدهد (سوگند بقراط که توسط پزشکان ادا میشود) و 4) قانون و مقررات یعنی اصول، هنجارها، برنامههای آشکار و پنهان و تبادل رویههایی که تعریف میکنند چه رفتاری مقبول است یا نیست مانند قانونگذاری و آییننامه رفتار حرفهای.به اعتقاد دایتز و دان هارتونگ (Dietz & Dan Hartog, 2016)، طرفین مدارک حاصل از این منابع متعدد را درمجموع ارزیابی میکنند که بهعنوان «ارزیابیکنندههای مستقیم» قابلیت اعتماد دیگران عمل میکنند (Cramer, 2010)؛ بنابراین، اعتماد، بهطور همزمان هم محاسبهای (ازنظر ارزیابی مدارک) و هم پیشگویانه (از جهت پیشبینی کردن رفتارهای بعدی فرد) است. بهعلاوه، اعتماد میتواند بهشدت مبتنی بر تعلقات ارتباطی و حتی همزمان حمایت نهادی باشد. در طول زمان، اطلاعات حاصل از این روابط معمولاً مبنای معتبرتر و برجستهتری از اعتماد را در مقایسه با منابع احتمالی و بیرونی شواهد نشان میدهند. با تکرار چرخههای تبادل موفق و تحقق انتظارات، اعتماد قویتر شده و طرفین، منابع و سطح اعتمادشان به یکدیگر و میزان بیپرده گوییشان برای یکدیگر را وسعت میبخشند. در پایینترین سطوح، طرفین ممکن است تنها بر مبنای قدرت تجزیهوتحلیل سود/هزینه (اعتماد محاسباتی) به یکدیگر اعتماد کنند، اما در سمت دیگر که مبتنی بر میزان بالای شفافیت است، آنها کاملاً علایق و امیال یکدیگر را شناسایی میکنند و با سطح بالایی از درک متقابل که میتوانند برای هم رفتار کنند فعالیت مینمایند (Luiki & Bunker, 2016). بااینوجود، دورنمای بیمناک خیانت هم همواره دور از ذهن نیست که باعث میشود اعتماد در فضایی بین بیم و امید قرار بگیرد (Dietz & Dan Hartog, 2016).
بررسی مطالعات پیشین حاکی از اهمیتی است که در باب اعتمادسازی و فواید آن اعلامشده است. شاید بهترین تفسیر اقتصادی یا اجتماعی مزایای اعتماد این است که اعتماد، کاهنده هزینههای معاملات (جستجو، مذاکره و تضمین) است و بهاینترتیب، نقش مهمی در روانسازی و افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته و بنابراین میتواند در توسعۀ همهجانبۀ کشور در سطح خرد و کلان اثرگذار باشد (Khodaparast Mashhadi, 2021). در این راستا، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر همکاری مبتنی بر اعتماد نقش حیاتی در موفقیت سازمانها ازجمله شرکتهای تعاونی دارد. ازآنجاکه از دیدگاه صاحبنظران مسئله اعتماد به شکل مستقیم هم در حل مشکلات بعد اجتماعی نظیر ضعف در مشارکت و همکاری (Maqsoodi, 2011) و هم در رفع مشکلات بعد اقتصادی نظیر رشد در میزان سود، رشد در سهم بازار، رهبری قوی، حفظ بالای استعدادها و وجدان اجتماعی فزاینده (Atoon, 2016) نقش دارد. همچنین، شواهد نشان میدهد که در ایران پژوهشهای اندکی با رویکرد میان سازمانی به مسئله همکاری مبتنی بر اعتماد پرداختهاند (Outarkhani, 2008)؛ بنابراین، با توجه به خلأ پژوهشی همکاری مبتنی بر اعتماد در روابط میان فردی در سازمان نظیر روابط سهامداران و هیئتمدیره، پرسش اساسی این پژوهش آن است که اولویت شاخصهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بخش تعاون و بهطور خاص ازنظر اعضای شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان استان لرستان چگونه است؟
مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش
همکاری مبتنی بر اعتماد در ساختار سازمانی در مطالعات پیشین موردتوجه قرارگرفته است. شرکت تعاونی مصرف شرکتی است که برای مقاصدی از قبیل فروش محصولات موردنیاز برای مصارف زندگی اعم از اینکه محصولات مزبور را شرکا تولید کرده یا خریده باشند و از سوی دیگر تقسیم نفع و ضرر بین شرکا به نسبت خرید هر یک از آنها، تشکیل میشود (Mohammadi, 2017). هدف اصلی این تعاونیها ایجاد یک جریان دائمی، مطمئن، باکیفیت و ارزان شامل انواع کالاها، نهادهها و ابزار کار برای اعضاء میباشد (Ebrahimi, 1993). در ایجاد، اداره و رشد این تعاونیها عوامل متعددی نقش دارند؛ این عوامل را میتوان در دستههایی نظیر اعضاء و نیروی انسانی، سرمایه و امکانات، دولت و کالاهای عرضهشده از جوانب مختلف در نظر گرفت. در دسته اعضاء و نیروی انسانی میتوان به مؤلفههایی نظیر تعداد اعضا و میزان مشارکت آنان، سازماندهی، مدیریت و تقسیمکار نیروی انسانی کارآمد، دانش اعضاء و مدیران تعاونی و بهروزرسانی آن، رفتار و ارتباطات کارکنان اشاره کرد؛ در دسته سرمایه و امکانات میتوان مؤلفههایی نظیر تنوع منابع مالی، میزان سرمایه و سایر امکانات تعاونی، مشارکت اعضاء در افزایش سرمایه، سرمایهی در گردش، مکان و محل جغرافیایی شرکت و استفاده از تسهیلات بانکی را در نظر گرفت؛ در دسته دولت نیز مؤلفههایی مانند سیاستها و حمایتهای دولتی، تخصیص یارانه، ارائه طرحهای نظارتی در راستای ضمانت اجرایی موارد مصوب و ایجاد وحدت رویه و غیره نقش چشمگیری دارند.
واضح است که هر یک از عوامل و مؤلفههای فوق در میزان اثربخشی این شرکتها بهنوبه خود نقش دارند؛ بهطور مثال برخی پژوهشها بار اصلی ناکارآمدی تعاونیهای مصرف را از بعد اجتماعی و ارتباطات اعضاء موردبررسی قرار دادهاند (Verdecho et al., 2012)؛ در پژوهشهای انجامشده به عوامل متعددی نظیر عدم آشنایی بافرهنگ تعاونی، نبود انسجام درونی تعاونی، ضعف مشارکت اجتماعی اعضای تعاونی، عدم همکاری سازمانهای ذیربط و ضعف نگرشهای اعضا، فقدان همبستگی میان اعضاء، نداشتن اعتماد به تواناییهای خود، نداشتن آگاهی و مهارتهای لازم، فقدان انگیزه، روحیه فردگرایی، عدم همکاری اعضاء، نبود مسئولیتپذیری در اعضاء، ناآگاهی اعضاء، غفلت از اصول تعاون، عدم پایبندی اعضاء به تعاونی، ناتوانی در ایجاد توازن در علایق متفاوت اعضاء، انتظارات زیاد اعضاء از تعاونی، پایگاه نابرابر اعضاء، ایجاد اختلاف در تصمیمگیریهای جمعی، عدم علاقه اعضاء به عضویت در هیئتمدیره، عضویت برخی از اعضاء در چند تعاونی، وجود روابط سنتی در تعاونی، از جوانب گوناگون اشارهشده است؛ بنا به دیدگاه این صاحبنظران و پژوهشگران مهمترین عوامل مؤثر بر موارد بحرانی فوق، توسعه نیافتن مردمسالاری، معنیدار نبودن عضویت اعضاء و بالطبع وضعیت نامطلوب مشارکت در این بنگاههای اجتماعی ـ اقتصادی است (Maqsoodi, 2011).
بدون شک یکی از مهمترین نیازهای کارکنان در سازمان، برقراری اعتماد میان آنها و مـدیر است. وجود سطوح بالای اعتماد در سازمان باعث ایجاد هزینههای پایین ارزیابی و دیگر مکانیزههای کنترل خواهد شد و کارکنان خود را کنترل کرده و دارای انگیزههای درونی میشوند. با توجـه بـه اینکه ایجاد اعتماد، افزایش اثربخشی سازمان و کاهش هزینـههـای ارزیـابی و کنتـرل را در پی دارد؛ بنابراین، شناسایی عوامل ایجادکننده اعتماد ضروری اسـت. اعتماد را میتوان در زمینههای مختلف فلسفی، جامعهشناسی، مدیریت، بازاریابی و تجارت الکترونیک بررسی کرد. هر چند مفهوم مشترکی درباره اعتماد در این زمینهها وجود ندارند.
مطالعات مختلفی به بررسی همکاری با رویکرد مبتنی بر اعتماد پرداختهاند. برای مثال، اوتارخانی (Outarkhani, 2009) در پژوهش خود با عنوان «عدالت و انصاف در همکاری مبتنی بر اعتماد» به این نتیجه رسید که پایداری شبکههای همکاری نیازمند تأمین مقدمات و توجه به نوع تعاملات است. مقدماتی مانند دقت در انتخاب همکارانی با زمینه کاری مناسب، اهداف مشترک، داشتن فرهنگ مشارکت و داشتن رویکرد برد ـ برد که دارای اهمیت بسیاری هستند؛ اما در این بین عدالت بهعنوان یک زمینه مناسب میتواند نقش بسیار مهمی در موفقیت شبکه همکاری داشته باشد. خانباشی، زاهدی و الوانی (Khanbashi, Zahedi, & Alwani, 2017) در پژوهش «پاسخگویی، بستری برای تقویت اعتماد عمومی» نشان دادند که پاسخگویی بر ارتقای سطح اعتماد عمومی در کشور دارای تأثیر مثبت است. در پژوهش پریان، رستمی و گلچین (Parian, Rostami, & Golchin, 2014) با عنوان رقابت و همکاری عناصر کلیدی در منطقهگرایی، مشخص شد که ترکیب مناسب عناصر رقابت و همکاری (با سایر عناصر مؤثر) میتواند به ارتقاء عملکرد و کارکرد مناطق کلانشهری منجر شود. در خصوص اعتماد سازمانی، نیز نتایج مبین آن بود که پاسخگویی به مخاطبان جهت اعتمادسازی نیازمند توجه به مجموعهای درهمتنیده از سیاستها و برنامههاست که برخی از مهمترین شاخصهای آن برخورداری از سعهصدر، احترام به افکار عمومی، تعامل صادقانه با نهادهای مدنی و تشکلهای صنفی و اجتماعی، شفافسازی امور از طریق رسانههای جمعی و شهامت در پذیرش خطاها و ضعفهاست. دونی، کنون و مولن (Doney, Cannon, & Mullen, 1998) در پژوهش خود نشان دادند که اعتماد در سازمانها باعث کاهش هزینهها، بهبود روابط درونسازمانی و ارتقاء روابط بین مدیر و کارکنان میگردد.
روششناسی پژوهش
این پژوهش از رویکرد کمّی تبعیت میکند و با استفاده از روش پیمایشی انجامشده است. شاخصهای موردنظر برای سنجش هر یک از مؤلفههای مؤثر بر همکاری در فاز اول از یک پژوهش وسیعتر و از طریق مصاحبه با خبرگان و مدیران تعاونی مصرف و همچنین منابع معتبر علمی شناسایی شدند و در مرحله بعد گواههای پرسشنامه محقق ساخته پژوهش شکل گرفتند. گواههای پرسشنامه در قالب طیف لیکرت پنجسطحی (1 = خیلی کم تا 5 = خیلی زیاد).
جامعه آماری پژوهش حاضر اعضای شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان لرستان در شهرها و مراکز مختلف شامل خرمآباد (9000 عضو)، بروجرد (7000 عضو)، کوهدشت (3000 عضو)، الیگودرز (3000 عضو)، دورود (2500 عضو)، الشتر (2000 عضو)، نورآباد (1500 عضو)، پلدختر (1200 عضو)، رومشگان (800 عضو)، نهضت (700 عضو) و معمولان (500 عضو) است. درمجموع، اعضای شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان لرستان حدود 31200 نفر میباشد. بهمنظور برآورد حجم نمونه شامل اعضای هیئتمدیره، بازرسان، مدیر عامل ها، اعضاء و سهامداران 11 شرکت تعاونی مصرف فوق از جدول کرجسی ـ مورگان استفاده شد و تعداد 385 نفر بهعنوان اعضای نمونه مشخص شدند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب (به سبب آنکه هر یک از 11 تعاونیهای مصرف شهرهای استان را میتوان یک طبقه در نظر گرفت که باید حجم آنها به نسبت جمعیت هر یک در نمونه اصلی منعکس شود) انتخاب شدند. در بخش آمار استنباطی بهمنظور آزمون فرضیات تحقیق از آزمونهای نرمالیته (کولموگروف ـ اسمیرنوف)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
یافتهها
در بخش حاضر ابتدا به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای اصلی پژوهش (جداول 1 و 2) با استفاده از فنون آمار توصیفی پرداختهشده است.
جدول 1. آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی
متغیر |
دسته |
تعداد |
درصد |
جنسیت |
مرد |
280 |
7/72 |
زن |
105 |
3/27 |
|
جمع کل |
385 |
100 |
|
تحصیلات |
زیر دیپلم |
16 |
2/4 |
دیپلم |
85 |
1/22 |
|
کارشناسی |
160 |
6/41 |
|
کارشناسی ارشد و بالاتر |
108 |
1/28 |
|
جمع کل |
385 |
100 |
|
سن |
20 تا 30 سال |
82 |
3/21 |
30 تا 40 سال |
100 |
0/26 |
|
40 تا 50 سال |
172 |
7/44 |
|
50 سال به بالا |
31 |
1/8 |
|
جمع کل |
385 |
100 |
|
وضعیت تاهل |
مجرد |
76 |
7/19 |
متأهل |
309 |
3/80 |
|
جمع کل |
385 |
100 |
|
درآمد |
کمتر از 3 میلیون |
129 |
5/33 |
بین 3 تا 4 میلیون |
54 |
0/14 |
|
بین 4 تا 5 میلیون |
138 |
8/35 |
|
بیش از 5 میلیون |
64 |
6/16 |
|
جمع کل |
385 |
100 |
با توجه به جدول (1)، 280 نفر (7/72 درصد) از افراد موردمطالعه، مرد و 105 نفر (3/27 درصد) زن بودند. همچنین، 160 نفر (6/41 درصد) از آنها دارای تحصیلات لیسانس بودند. 82 نفر (3/21 درصد) در بازه سنی 20 تا 30 سال قرار دارند. جزئیات مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان در جدول (1) فراوان است.
جدول (2) نتایج مربوط به شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی را برای متغیرهای تحقیق نشان میدهد. با توجه به مقیاس رتبهای متغیرهای تحقیق (طیف لیکرت)، آمار توصیفی شامل شاخصهای مرکزی و پراکندگی برای متغیرهای تحقیق محاسبهشده است. آمار توصیفی، توصیفکننده وضعیت هر یک از متغیرها (شاخصهای مؤثر بر همکاری مبتنی بر اعتماد) تحقیق بوده و تصویر مناسبی در خصوص محدوده مقداری متغیرهای تحقیق ارائه میکند. بر اساس اطلاعات جدول (2) نتایج زیر حاصل میشود:
الف) میانگین نمرات تمامی متغیرهای موجود در پژوهش، بیشتر از مقدار عددی 3 (حد وسط طیف لیکرت 1 تا 5) محاسبهشده و این بدین معناست که متغیرهای موجود در تحقیق دارای میانگین نمرات بالای حد متوسط (3) بوده و در وضعیت مناسبی قرار دارند.
ب) بر اساس مقادیر چولگی و کشیدگی، توزیع تمامی متغیرهای تحقیق مایل به نرمال است
جدول 2. آمار توصیفی متغیرهای موردمطالعه
متغیر |
میانگین |
میانه |
انحراف معیار |
چولگی |
کشیدگی |
|
|
|
|
|
|
خدمات متنوع شرکت |
85/3 |
0/4 |
09/1 |
947/0- |
548/0 |
مشتری مداری |
65/3 |
0/4 |
26/1 |
506/0- |
687/0- |
تعامل و همکاری |
50/3 |
0/3 |
27/1 |
454/0- |
708/0- |
آسیبشناسی تعاونیها |
48/3 |
0/4 |
10/1 |
441/0- |
357/0- |
رضایتمندی |
42/3 |
0/3 |
35/1 |
339/0- |
997/0- |
ملزومات جلب اعتماد |
61/3 |
0/4 |
18/1 |
460/0- |
621/0- |
اثربخشی و کارایی شرکت |
42/3 |
0/3 |
23/1 |
229/0- |
056/1- |
منابع و وضعیت مالی |
48/3 |
0/3 |
10/1 |
320/0- |
358/0- |
ملزومات تشکیل تعاونی |
42/3 |
0/3 |
05/1 |
178/0- |
461/0- |
قوانین و مقررات |
46/3 |
0/3 |
29/1 |
355/0- |
865/0- |
چشمانداز شرکت تعاونی |
01/3 |
0/3 |
11/1 |
205/0- |
585/0- |
برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنف استفاده شد (جدول 3). چنانچه سطح معناداری این آزمون از مقدار خطای 05/0 کمتر باشد، نشان از غیر نرمال بودن و اگر سطح معناداری آزمون از 05/0 بیشتر باشد، نشان از نرمال بودن دادههای آن متغیر میباشد. همانطور که ملاحظه میشود ازآنجاییکه مقدار سطح معناداری دوطرفه برای دادههای مربوط به همه متغیرها بیشتر از مقدار 05/0 است، میتوان دریافت که با اطمینان 95/0 شواهد کافی برای رد فرض صفر مبنی بر نرمال بودن توزیع دادهها وجود ندارد؛ بنابراین، با توجه به اثبات توزیع نرمال دادهها در نمونههای آماری، جهت آزمون فرضیات تحقیق میتوان از آزمونهای پارامتریک استفاده نمود.
جدول 3. نتایج آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف توزیع نرمال بودن متغیرها
متغیرهای پژوهش |
آماره k-s |
سطح معناداری |
نتیجه آزمون |
خدمات متنوع شرکت |
169/0 |
90/0 |
نرمال |
مشتری مداری |
107/0 |
87/0 |
نرمال |
تعامل و همکاری |
112/0 |
82/0 |
نرمال |
آسیبشناسی تعاونیها |
117/0 |
87/0 |
نرمال |
رضایتمندی |
137/0 |
93/0 |
نرمال |
ملزومات جلب اعتماد |
115/0 |
54/0 |
نرمال |
اثربخشی و کارایی شرکت |
124/0 |
82/0 |
نرمال |
منابع و وضعیت مالی |
140/0 |
85/0 |
نرمال |
ملزومات تشکیل تعاونی |
124/0 |
61/0 |
نرمال |
قوانین و مقررات |
140/0 |
42/0 |
نرمال |
چشمانداز شرکت تعاونی |
144/0 |
11/0 |
نرمال |
پیش از اظهارنظر در مورد فرضیههای پژوهش لازم است بهمنظور بررسی روایی سازه به تحلیل عاملی تأییدی پرداخته شود. یکی از روشهای معتبر علمی برای مطالعه ساختار داخلی یک مجموعه از شاخصها و اندازهگیری روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی است که به برآورد بار عاملی و روابط بین مجموعهای از شاخصها و عوامل میپردازد. بار عاملی، معرف همبستگی شاخص با عامل مربوطه است و مانند هرگونه همبستگی دیگر تفسیر میشود. بر این اساس، هرچه باریک شاخص در یک عامل بزرگتر باشد، در تفسیر آن عامل باید وزن بیشتری به آن شاخص داده شود. در روایی سازه ابعاد مختلف الگوی عملیاتی پژوهش و پرسشنامه منتج از آن با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار میگیرد.
در این قسمت، روابط بین ابعاد و شاخصهای هر یک از متغیرهای یازدهگانه تحقیق خدمات متنوع، توجه به مشتری مداری، تعامل و همکاری، آسیبشناسی تعاونیها، توجه به رضایتمندی، ایجاد ملزومات جلب اعتماد، اثربخشی و کارایی، منابع و وضعیت مالی، داشتن ملزومات، رعایت قوانین و مقررات و داشتن چشمانداز بهصورت جمعی (یکجا) و منفرد ارزیابی میشود. برای ارزیابی مدل تحلیل عاملی تائیدی از شاخصهای کای دو (c2)، شاخص برازندگی (GFI)، شاخص نرم شده برازندگی (NFI)، شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI)، شاخص برازندگی فزاینده (IFI)، شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) و شاخص بسیار مهم ریشه دوم برآورد خطای تقریب (RMSEA) استفادهشده است. در صورت تأیید مدل توسط شاخصهای برازندگی، از آن میتوان برای آزمون فرضیات روابط علی بین متغیرهای موجود استفاده کرد؛ بنابراین، تعیین برازندگی (تناسب) مدل از الزامات تحلیل مسیر به شمار میرود. شکل (1) و جدول (4) نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبط اول و دوم کلیه متغیرها و مؤلفههای اصلی پژوهش را نشان میدهند.
شکل (1) نشان میدهد که اغلب نشانگرها برسازههای متناظرشان دارای بار عاملی بالاتر از 7/0 هستند. همچنین، این نشانگرها در سطح خطای 5 درصد معنیدار هستند.
جدول 4. نتایج تحلیل عاملی تأییدی (مرتبه دوم) سازههای تحقیق
ردیف |
سازههای تحقیق در مدل |
بار عاملی |
آماره t |
سطح معنیداری |
1 |
خدمات متنوع شرکت |
63/0 |
68/16 |
000/0 |
2 |
مشتری مداری و رضایتمندی |
71/0 |
33/20 |
000/0 |
3 |
تعامل و همکاری |
34/0 |
99/20 |
000/0 |
4 |
آسیبشناسی تعاونیها |
23/0 |
78/21 |
000/0 |
5 |
ملزومات جلب اعتماد |
31/0 |
35/21 |
000/0 |
6 |
اثربخشی و کارایی شرکت |
74/0 |
40/19 |
000/0 |
7 |
منابع و وضعیت مالی |
35/0 |
44/16 |
000/0 |
8 |
ملزومات تشکیل تعاونی |
53/0 |
07/9 |
000/0 |
9 |
قوانین و مقررات |
25/0 |
05/22 |
000/0 |
10 |
چشمانداز شرکت تعاونی |
29/0 |
10/21 |
000/0 |
شکل 1. بارهای عاملی نشانگرها و سازهها (تحلیل عاملی تأییدی)
همانگونه که ملاحظه میشود، تمامی مؤلفهها، در رابطه با متغیرهای مکنون تحقیق از بار عاملی قابلقبولی برخوردارند. مدل برازش یافته تحقیق میزان تأثیر مستقیم ( بار عاملی ـ ضرایب مسیر) متغیرهای اصلی تحقیق را در جدول (5) نشان میدهد.
جدول 5. شاخصهای نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی
شاخص برازندگی |
X2/DF |
SRMR ریشه میانگین مربعات باقیمانده استانداردشده |
RMSEA ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد |
GFI شاخص برازندگی |
CFI شاخص برازندگی تطبیقی |
NFI شاخص نرمشده برازندگی |
NNFI شاخص نرمنشده برازندگی |
IFI شاخص برازندگی فزاینده |
مقادیر قابلقبول |
3> |
05/0> |
08/0> |
0.8< |
90/0< |
90/0< |
90/0< |
90/0< |
مقادیر محاسبهشده |
53/1 |
041/0 |
051/0 |
91/0 |
91/0 |
97/0 |
92/0 |
99/0 |
با توجه به شاخصهای کمی برازش میتوان نتیجه گرفت که مدل تحقیق بر دادهها برازش دارد. در ادامه به آزمون سؤال و فرضیه اصلی پژوهش یعنی اولویتبندی تأثیر هر یک از سازههای تحقیق در الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران پرداخته شد. بر اساس فرضیه پژوهش یعنی «اولویت تأثیر هر یک از سازههای تحقیق در الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران متفاوت است» فرضیههای صفر و یک این پژوهش به شرح زیر میباشد:
فرضیه صفر (H0): اولویت تأثیر هر یک از سازههای تحقیق در الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران متفاوت نیست (یکسان است).
فرضیه یک (H1): اولویت تأثیر هر یک از سازههای تحقیق در الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران متفاوت است.
جدول 6. نتایج آزمون رتبهبندی فریدمن
|
میانگین رتبه |
آماره کای مربع |
درجه آزادی |
سطح معناداری |
اثربخشی و کارایی |
0/10 |
864/3072 |
9 |
000/0 |
مشتری مداری و رضایتمندی |
89/8 |
|||
منابع و وضعیت مالی |
88/7 |
|||
ملزومات جلب اعتماد |
34/6 |
|||
چشمانداز |
22/5 |
|||
آسیبشناسی تعاونی |
05/5 |
|||
قوانین و مقررات |
03/5 |
|||
تعامل و همکاری |
79/2 |
|||
خدمات متنوع |
57/2 |
|||
ملزومات تشکیل تعاونی |
24/1 |
برای بررسی فرضیه فوق از آزمون فریدمن استفاده شد که نتایج آن در جدول (6) آمده است. همانگونه که جدول (7) نشان میدهد، شاخصها، به ترتیب میزان تأثیر از زیاد به کم (اثربخشی و کارایی، مشتری مداری و رضایتمندی، منابع و وضعیت مالی، ملزومات جلب اعتماد، چشمانداز، آسیبشناسی تعاونی، قوانین و مقررات، تعامل و همکاری، خدمات متنوع و ملزومات تشکیل تعاونی) اولویتبندی شدهاند. همچنین، کوچکتر بودن مقدار سطح معناداری 000/0 از مقدار (05/0=a) نشاندهنده رد فرض صفر میباشد؛ بنابراین، میتوان گفت اولویت تأثیر هر یک از سازههای تحقیق در الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران متفاوت است.
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر باهدف تحلیل و اولویتبندی شاخصهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بخش تعاون مدیریت بهرهوری ازنظر اعضای شرکتهای تعاونی مصرف استان لرستان بر اساس یک رویکرد کمی و بهکارگیری روش پیمایشی انجام گرفت. در ایران رشد و توسعه این نهادهای مردمی چشمگیر بوده و بهمنزله یکی از کانونهای رفع کننده نیازهای روزمره، جای واقعی خود را در بین تودههای مردم در مدیریت بهرهوری بازکردهاند. بهرهمندی عموم مردم بهویژه اقشار آسیبپذیر اعم از روستاییان، کارگران، کارمندان، مهاجران و حاشیهنشینان از کارکردهای تعاون (که یک اصل پذیرفتهشده در فرایند توسعه اقتصادی کشور است) این مهم را بهخوبی هویدا میسازد. لذا باید طبق برخی از اصول و روشها، نگرش این افراد را تغییر و رغبت و انگیزه آنها را افزود و با برطرف کردن برخی از نیازهای آنان از طریق تعاونی، جذب و کشش آنان را به تعاونی افزایش داد و گرایش آنان را به عضویت در تعاونی تولید بیشتر کرد. بیشک، در چارچوب تعاملات میان فردی افراد و درون سازمانها، اعتماد عامل بسیار مهمی است که همیاری و همکاری را بنا میکند و ایجاد اعتماد مرحله نخست رسیدن به همکاری مؤثر است. همکاری مبتنی بر اعتماد فرایندی است که نتایج مطلوب برای سازمان به همراه داشته و درنهایت عامل کلیدی برای ایجاد زیرساختهای اجتماعی است.
پژوهش حاضر در راستای اولویت بندی عوامل رفتاری، سازمانی و ساختاری شناساییشده که بر همکاری مبتنی بر اعتماد در بخش تعاون تأثیر گذاشته انجام گرفت و در این راستا تلاش میکند، توجه سیاستگذاران و برنامهریزان اقتصاد تعاون کشور را به شاخصهای شناساییشده و اولویت آنها معطوف کند. بررسیها و مصاحبه با خبرگان نشان داد، متغیرهایی نظیر منابع و وضعیت مالی، ملزومات جلب اعتماد، چشمانداز، آسیبشناسی تعاونی، قوانین و مقررات، تعامل و همکاری، خدمات متنوع و ملزومات تشکیل تعاونی، میزان مشارکت اعضاء، میزان رضایت از عملکرد اداره تعاون، همکاری بانکهای تأمین اعتبار، رضایت از عملکرد هیئتمدیره، میزان مسئولیتپذیری اعضاء، سهولت بازاریابی، میزان اعتماد اعضاء به یکدیگر، نگرش به نحوه مدیریت، تحصیلات و میزان دانش حرفهای در الگوی مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران نقش ایفا مینمایند. شاخصهای شناساییشده ازنظر اعضای شرکتهای تعاونی مصرف دارای میانگین بالای 3 (حد متوسط) بوده و در وضعیت مناسبی قرار دارند. همچنین، شناخت وظایف و هدفهای تعاونی، همدلی بین اعضاء و ارکان مدیریتی تعاونی روستایی، حمایتها و مساعدتهای اداره تعاون استان، ارتباط تعاونی روستایی با سازمانهای مرتبط، اتحادیههای قوی تعاونی روستایی در منطقه، مشارکتپذیری بین اعضاء و حمایتهای قانونی دولت، اثر مثبتی بر عملکرد تعاونیهای روستایی دارند (Taghdisi, Jamshidi, & Najafi, 2016). جوامع برندی که در رسانههای اجتماعی بنانهاده میشوند، تأثیر مثبتی بر روابط مشتری/محصول، مشتری/برند، مشتری/شرکت و مشتری/مشتریان دیگر دارد که به ترتیب بر روی اعتماد به برند اثر مثبت و معناداری دارد. اعتماد به برند نیز اثر مثبت و معناداری بر وفاداری به برند و احساس به برند دارد و احساس به برند نیز اثر مثبت و معناداری بر وفاداری به برند دارد.
در پژوهش حاضر نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد، تمامی مخلفهها، در رابطه با متغیرهای مکنون تحقیق از بار عاملی قابلقبولی برخوردارند. همچنین، نتایج حاصل از آزمون فریدون نشان داد، اولویت تأثیر هر یک از سازههای تحقیق در الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان ایران متفاوت است. اثربخشی و کارایی و توجه به مشتری مداری و رضایتمندی دارای مهمترین اولویت تأثیر بر همکاری مبتنی بر اعتماد ازنظر اعضای شرکتهای تعاونی هستند، سایر شاخصها، به ترتیب میزان تأثیر از زیاد به کم شامل اثربخشی و کارایی، مشتری مداری و رضایتمندی، منابع و وضعیت مالی، ملزومات جلب اعتماد، چشمانداز، آسیبشناسی تعاونی، قوانین و مقررات، تعامل و همکاری، خدمات متنوع و ملزومات تشکیل تعاونی شناسایی شد. با توجه به اهمیت بخش تعاون در مدیریت و بهرهوری عصر حاضر، یافتهها و نتایج حاصل از این تحلیل میتواند سیاستگذاران، اعضای شرکتهای تعاونی مصرف و پژوهشگران فعال را هدایت نموده تا برنامهریزی مناسبی بهمنظور بسترسازی و تقویت اعتماد و همکاری باهدف رونق و کارایی بیشتر اقتصاد بخش تعاون انجام دهند. بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهای زیر ارائه میشود:
مشارکت نویسندگان
حجتالله پاکنهاد: (مفهومپردازی، روششناسی و نرمافزار، جمعآوری دادهها و اطلاعات، بررسی و پایش، نگارش، بازبینی و ویرایش، مدیریت پروژه و تأمین مالی)؛ میرعلی سید نقوی: (مفهومپردازی، روششناسی و نرمافزار، بررسی و پایش، نگارش، بازبینی و ویرایش و مدیریت پروژه)؛ حامد دهقانان: (مفهومپردازی، روششناسی و نرمافزار، تحلیل دادهها و اطلاعات، نظارت و سرپرستی)؛ مقصود امیری (مفهومپردازی، روششناسی و نرمافزار، جمعآوری دادهها و اطلاعات، بررسی و پایش، نگارش، بازبینی و ویرایش و مدیریت پروژه).
قدردانی و تشکر
این مقاله تحت حمایت هیچ ارگان یا سازمانی قرار نگرفته است.