نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 گروه مدیریت منابع انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
اصالت/نوآوری: این پژوهش ضمن مطالعه نقش رهبری اصیل در بهبود کیفیت خدمات، بدنبال ارائه چارچوبی برای بررسی نقش میانجی متغیرهای رفتار شهروندی و اعتماد سازمانی در رابطه میان رهبری اصیل و بهبود کیفیت خدمات کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Context and purpose: One of the most effective factors on service quality is the organizational citizenship behavior of employees, which is influenced by authentic leadership and organizational trust. The main purpose of this research was to investigate the role of authentic leadership in improving the services quality of the directorate department of cooperatives, labor and social welfare (GDDCLSW) in Gilan province with the mediating role of citizenship behavior and organizational trust.
Methodology/approach: The present research is applied in terms of purpose, correlation in terms of method field study in terms of data collection The statistical population of the research includes 253 employees of the GDDCLSW of Gilan province, who were studied during a one-year period ending in February 2022. The minimum required sample size was estimated as 155 personels using the Cochran formula for a limited population. A researcher-made questionnaire was used to collect necessary data, using a 5-point Likert scale ranging from strongly disagree (1) to strongly agree (5).
Findings and conclusions: The results of the analysis show that authentic leadership has an impact on organizational trust and organizational citizenship behavior of the employees of the GDDCLSW in Gilan province.
Originality: While studying the role of authentic leadership in improving the service quality, this research aims to provide a framework for examining the mediating role of organizational citizenship behavior and organizational trust variables in the relationship between authentic leadership and improving the services quality among employees of GDDCLSW in Gilan province.
Practical suggestions: Based on the results of the hypothetical test, it is proposed that managers should provide the opportunity for employees to freely express their opinions and offer creative ideas in order to promote organizational citizenship behavior.
Research limitations/implications: One of the limitations of research is measurement tools. Respondents are biased in answering questions directly related to their attitudes, emotions, and organizational status. It is recommended to use tools such as cognitive sciences to determine employees' real opinions.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
با توجه به افزایش چشمگیر سازمانهای خدماتی و شدت گیری رقابت در بخش خدمات، کیفیت خدمات بهعنوان یکی از مهمترین شیوههای متمایزسازی سازمانهای خدماتی مطرحشده است. کیفیت خدمات، عامل مهمی برای رشد، موفقیت و ماندگاری سازمان است و بهعنوان موضوعی راهبردی، مؤثر و فراگیر در دستور کار مدیریت قرارگرفته است. ارائه خدمات دارای کیفیت بالا، عامل اساسی رضایتمندی اربابرجوع و کلید کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانها محسوب میشود (Yuen, Thai, Wong & Wang, 2018). بر مبنای نظر پاراسورامان، ریسامل و بری (Parasuraman, Zeithaml & Berry, 1985) کیفیت خدمت، سازگاری پایدار با انتظارات اربابرجوع و شناخت انتظارات اربابرجوع از خدمت خاص تعریفشده است. بهبود کیفیت خدمات میتواند رضایت اربابرجوع را افزایش داده و به رفتارهایی مانند تعهد، وفاداری، ایجاد رابطه سودمند دوطرفه بین ارائهکننده و دریافتکننده خدمات، افزایش سطح تحمل اربابرجوع و تبلیغات دهانبهدهان مثبت از سوی آنها منجر شود (Ahmadi & Askari Dehabadi, 2017). بهبود کیفیت در سازمانهای عمومی مستلزم تعاملات این سازمانها با مردم در ارائه خدمات باکیفیت است.
امروزه، میزان آگاهی مراجعهکنندگان، از کیفیت خدمات سایر سازمانها افزایشیافته و با افزایش تعداد رقبا، مراجعهکنندگان دیگر مانند گذشته پذیرای هر خدمتی نیستند. تحقیقات نشان داده است که کیفیت خدمات میتواند منجر به افزایش رضایت شغلی کارکنان و درنتیجه افزایش رضایت اربابرجوع شده و مراجعه مجدد آنها به سازمان را به دنبال داشته باشد (Libai, Muller & Peres, 2013). همچنین، کیفیت خدمات باعث میشود که اربابرجوع تمایل بیشتری به تعامل با سازمان داشته باشد (Grönroos, 2006).
با توجه به تحقیقات انجامشده، یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات، رفتار شهروندی سازمانی است (Qiu, Alizadeh, Dooley & Zhang, 2019). رفتار شهروندی سازمانی، مجموعهای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری است که جزء وظایف رسمی فرد محسوب نمیشود. بااینوجود، این رفتار توسط فرد انجامگرفته و باعث بهبود قابلملاحظه اجرای وظایف و نقشهای سازمان میشود (Farid, Iqbal, Ma, Castro-González, Khattak & Khan, 2019). فضای مشوق رفتار شهروندی سازمانی در سازمان، موجب جذب و نگهداری نیروهای شایسته میشود؛ بنابراین، با مهیاسازی شرایط تحقق رفتار شهروندی سازمانی در محیط کار، میتوان از افزایش رضایت شغلی کارکنان، بهبود عملکرد آنها و درنتیجه جلب رضایت اربابرجوع از خدمات اطمینان حاصل نمود (Beykzad, Kohan & Arab-Zozani, 2017). مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی در دو بخش؛ رفتار درون نقش[1] و رفتار فرا نقش[2] قابلتعریف میباشند (Cheng, Hong & Yang, 2018). رفتار درون نقش به آن دسته از رفتارهای شغلی اطلاق میشود که در شرح وظایف و نقشهای رسمی سازمان بیانشدهاند و مورد تشویق سازمان قرار میگیرد. در مقابل، رفتارهای فرا نقش اشاره به رفتارهایی دارد که کارکنان یک سازمان علاوه بر وظایف رسمی مورد انتظار، از خود نشان میدهند و برای تقویت آنها از طریق سیستم پاداش رسمی سازمان اقدامی صورت نمیگیرد.
طبق تحقیقات انجامشده، رهبری اصیل نیز از متغیرهایی است که بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار است (Qiu et al., 2019). رهبری اصیل فرایندی است که طی آن رهبر و پیروان به خودآگاهی دستیافته و روابطی باز، شفاف، دوستانه و لبریز از اعتماد بین آنها ایجاد میشود (Luu, 2020). رهبران اصیل بهعنوان افرادی شناخته میشوند که به میزان قابلتوجهی نسبت به نحوه تفکر و رفتار خود، آگاهی دارند. بعلاوه، سایرین نیز بر این باورند که این افراد از ارزشها، چشماندازهای اخلاقی، دانش و نقاط قوت خود و دیگران آگاه هستند(Biranvand, Soleimani, Najafpour & Sahraie Biranvand, 2018). رهبران اصیل نسبت به محیط کار خود نیز آگاه میباشند. این افراد اعتمادآفرین، خوشبین، مقاوم و دارای اخلاق عالی هستند. بر مبنای یکی از کاملترین تعاریف، رهبری اصیل "الگویی از رفتار رهبری است که بهطور توأم، ظرفیتهای روانشناختی افراد و جوّ اخلاقی مثبت را ارتقاء میدهد تا از این طریق به افزایش خودآگاهی، جنبههای درونی اخلاق، پردازش متوازن اطلاعات و شفافیت در ارتباط نائل شود و موجبات بالندگی و بهسازی پیروان را فراهم آورد" (Qiu et al., 2019). رهبران اصیل نسبت به ضعفها، توانمندیها، احساسات و افکار خود، آگاه هستند. در این مفهوم ارزشها، شناخت نسبت به هویت، هیجانات، انگیزهها و اهداف، عناصر کلیدی خودآگاهی محسوب میشوند (Fallatah, Laschinger & Read, 2017). در جنبههای درونی اخلاق، رهبران اصیل، ارزشهای خود را با نیات و اقدامات خود هماهنگ میسازند، بهطوریکه بین استانداردها و نتایج بهدستآمده، تطابق و هماهنگی ایجاد گردد. شفافیت در ارتباطات، یکی از ویژگیهای دیگر رهبران اصیل است که مستلزم ارائه خود واقعی از طریق بیان واضح و شفاف ارزشها، هیجانات، انگیزهها و اهداف است. درواقع، رهبران اصیل در رابطه با دیگران تظاهر نمیکنند و ظاهر و باطن آنها یکی است (Elrehail, Emeagwali, Alsaad & Alzghoul, 2018). شفافیت رابطه رهبران اصیل باعث میشود رهبران به شکل بهتری سرمایه اجتماعی را در سازمان خلق کرده و امکان پیشبینیناپذیر رفتار خود را برای پیروان فراهم سازند (Qiu et al., 2019).
طبق تحقیقات انجامشده، یکی از عوامل متأثر از رهبری اصیل، اعتماد سازمانی است (Qiu et al., 2019). اعتماد کلید اصلی توسعه روابط بین فردی به شمار میرود. سطح پایین اعتماد موجب انحراف جریان اطلاعات، رواج سوءظن و بدگمانی، از بین رفتن ارتباطات باز و صادقانه و کاهش کیفیت تصمیمات سازمان میگردد. اعتماد در محیطهای کاری بهعنوان عامل اصلی بالقوهای است که منجر به بهبود عملکرد سازمانی شده و در بلندمدت مزیت رقابتی ایجاد میکند. ایجاد محیطی که دارای اعتماد سازمانی است، آثار مثبت زیادی برای سازمانها به همراه دارد؛ برعکس، هزینههای بیاعتمادی به دلایلی مانند؛ عدم تمایل کارکنان به همکاری و مشارکت، خطرپذیری به خاطر رفتارهای نامناسب، کیفیت پایین کار و نیاز به کنترل، میتواند سنگین باشد. در حقیقت، اعتماد، باور به این امر است که دیگران بدون اینکه تحت نظارت باشند، همان کاری را انجام میدهند که از آنها انتظار میرود (Fainshmidt & Frazier, 2017).
سه جریان گسترده در ادبیات اعتماد وجود دارد: نخست، اعتماد درونسازمانی- همانند اعتماد بین کارکنان و سرپرستان یا مدیران یا میان همکاران. دوم، اعتماد میان سازمانها و سوم، اعتماد میان سازمانها و مشتریانشان (Nedkovski, Guerci, De Battisti & Siletti, 2017). هوی و شانن- موران (Hoy and Tschannen-Moran, 1999) صداقت، صلاحیت، ثبات، وفاداری و صراحت را بهعنوان عناصر کلیدی اعتماد معرفی نمودهاند. ازنظر دفت (Daft, 2004) ویژگی عمده گروههایی که عملکرد عالی دارند، اعتماد متقابل اعضاء به یکدیگر است. اعتماد سازمانی بیشتر به انتظارات مثبت اشخاص و توقعاتی که اعضای سازمان درباره صلاحیت (باور به انجام درست وظایف)، قابلیت اطمینان (این بعد به میزانی مربوط میشود که یک جامعه، سازمان و یا گروه بر نظم، انسجام، ثبات، رویههای رسمی و قوانین تکیه میکند) و خیرخواهی (میزان اعتقادی است مبنی بر اینکه اعتماد کننده معتقد است که اعتماد شونده میخواهد برای اعتماد کننده فارغ از منفعتطلبی فردی، کار نیکی انجام دهد) دارند اطلاق میشود (Allen, George & Davis, 2018).
یکی از اقداماتی که بهبود کیفیت خدمات را به دنبال دارد، تلاش در راستای افزایش رضایت شغلی کارکنان است؛ بنابراین، مسئولان سازمانها باید از جنبههای مختلف، برنامههایی را به اجرا دربیاورند تا ضمن کسب رضایت شغلی کارکنان، کیفیت خدمات نیز بهبود یابد. با توجه به هزینههای سنگین اجرای چنین پروژههایی، مسئولان سازمان هیچ اطلاعی از نقش رهبری اصیل در بهبود کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی و اعتماد سازمانی کارکنان و نحوه ارتباط میان مؤلفهها و شاخصهای آنها ندارند. بعلاوه، انجام پژوهش بر مبنای مدلهای گوناگون نیز امکان استفاده از نتایج پژوهشها را منتفی میسازد. ازاینرو لازم است تا پیش از اجرا، اقدام به بررسی وجود یا عدم وجود رابطه میان رهبری اصیل و بهبود کیفیت خدمات با توجه به نقش رفتار شهروندی و اعتماد سازمانی نمود. چنانچه این بررسی صورت نپذیرد و برنامههای رهبری اصیل مدیران پیاده نشود، اولاً این سازمان، متحمل هزینههای بسیاری شده و زمان را نیز از دست خواهد داد و ثانیاً در صورت تائید رابطه میان رهبری اصیل و بهبود کیفیت خدمات، بسیاری از زوایای پنهان این رابطه، همچنان پنهان خواهد ماند و برنامه اجراشده از اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود. با عنایت به نقش حساس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور و با توجه به اینکه در هیچ پژوهش داخلی به بررسی تأثیر رهبری اصیل در بهبود کیفیت خدمات با نقش میانجی رفتار شهروندی و اعتماد سازمانی پرداخته نشده است، در این مقاله سعی بر این است به این سؤال پاسخ داده شود که آیا رهبری اصیل بر کیفیت خدمات با توجه به نقش رفتار شهروندی و اعتماد سازمانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تأثیر دارد؟
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
هرچند تعاریف و طبقهبندیهای ارائهشده برای کیفیت محصولات، به بخش خدمات قابلتعمیم میباشند، برخی از پژوهشگران بر این عقیدهاند که به دلیل ماهیت متفاوت خدمات، باید از رویکرد متفاوتی برای سنجش کیفیت خدمات بکار گرفت. در دهههای اخیر، کیفیت خدمات به علت تأثیر زیاد آن بر رضایت و وفاداری مشتریان و تأثیر آن بر روی سودآوری سازمان، از مهمترین حوزههای تحقیقاتی بوده است. گرونرو (Grönroo, 2006) کیفیت خدمات را حاصل فرایند ارزیابی مشتریان از خدمات ادراکشده در مقایسه با انتظارات آنها از خدمات تعریف نمودهاند. کیفیت خدمات معیاری است که نشان میدهد چگونه خدمات ارائهشده با انتظارات مشتری منطبق میباشند. خدمات باکیفیت بیمعنای مطابقت با انتظارات مشتری بر یک مبنا و معیار ثابت است. تحقیق پاراسورامان و همکاران (Parasuraman et al., 1985) چارچوبی برای شناخت ویژگیهای کیفیت خدمات ارائه نموده است. آنها از طریق مصاحبه با مدیران ارشد شاغل و گروههای تمرکز بر روی مشتری، 10 عامل تعیینکننده کیفیت را شناسایی نمودهاند. این دستهبندی که متممی بر ابعاد هشتگانه کیفیت گاروین است، در زیر ارائهشده است:
اگرچه امروزه واژه اصیل در ادبیات علمی مربوط به مدیریت، رهبری و رفتار سازمانی، محبوبیت بسیاری را بهدستآمده آورده است، اما این واژه در فلسفه و روانشناسی، مفهوم جدیدی نیست. واژه اصیل از فلسفه یونانی آمده و اشاره به چیزی دارد که بهخودیخود درست است. بهمنظور فهم بهتر اصیل بودن، میتوان آن را با مفهوم صداقت مقایسه نمود. آوولیو و گاردنر (Avolio & Gardner, 2005) تفاوت صداقت و اصیل بودن را اینگونه توضیح دادهاند: "صداقت بیمعنای تناسب بین اظهارات فرد و احساسات حقیقی او است. این تعریف بهطور ضمنی بیان میکند در صداقت، فرد از طریق بیان احساسات و افکار خود با فرد دیگری در تعامل است. این در حالی است که اصیل بودن بهتناسب بین عمل و تفکر فرد با خود حقیقی او اشاره دارد. درواقع در اینجا اصیل بودن بیمعنای تناسب بین افکار فرد در مورد خود با احساسات، نیازها، خواستهها، ترجیحات و باورهای حقیقی او است. بنابراین مفهوم اساسی در اصیل بودن، خودآگاهی است " (Ghanbari, Zandi & Seifpanah, 2016).
رهبران اصیل افرادی هستند که میدانند چه کسی هستند، به چه میاندیشند و چگونه رفتار میکنند. همچنین از چشمانداز ارزشی- اخلاقی، دانش و تواناییهای خود و دیگران و بستری که در آن فعالیت میکنند، آگاهی دارند. آنها مطمئن، امیدوار، خوشبین، منعطف و بسیار بااخلاق هستند و هرگاه اصول اخلاقی آنها زیر سؤال برود، از سازگاری امتناع میورزند. یک سازمان در صورتی از رهبری اصیل برخوردار است که در رهبری، محدودیت، عدم اطمینان و احتمال را بپذیرد، تواناییاش را برای مسئولیتپذیری و انتخاب درک کند، به اشتباهات خود اعتراف نماید، توان مدیریتی خلاق خود را برای برنامهریزی منعطف، رشد و تدوین خطمشی به کار گیرد و با مسئولیتپذیری در اجتماع وسیعتر مشارکت کند (Roof, 2014). رهبران اصیل در پی حفظ درستکاری و صداقت در تعاملات روزمره، در جستجوی خود واقعی و در پی ردّ فعلوانفعالات فریبنده، ریاکارانه، دورویی و دستکاری در حقیقت هستند و از طریق روابط متقابل، وابستگی متقابل و شفقت، به اعمال نظارت میپردازند. برای چنین رهبرانی، اصالت نه سهوی است و نه ساختگی؛ بلکه ارادی و عمدی است (Walumbwa, Christensen & Hailey, 2011). آنها در طی فرایند رهبری اصیل، از نحوۀ تفکر و رفتار خود و از زمینههایی که در آن عمل میکنند، آگاهی مییابند و دیگران نیز با آگاهی از ارزشها، دیدگاههای اخلاقی، دانش و نقاط قوتشان، آنها را درک میکنند. آوولیو، ژو، کوه و باتیا (Avolio, Zhu, Koh & Bhatia, 2004)معتقدند که رهبران اصلی، شرایطی را به وجود میآورند که باعث بهبود اعتمادبهنفس در انجام وظایف کاری شود و ارتقاء عملکرد فردی و سازمانی را در پی داشته باشد. علاوه بر این، رهبری اصیل، خوشبینی را بازسازی و تابآوری را تبیین میکند، باعث ترویج روابط شفاف میشود، اعتماد و تعهد در ارتباط با دیگران را پرورش میدهد، از طریق تحسین و اعتماد برای خود پیرو خلق میکند و میتواند در سطح فردی، گروهی و سازمانی به تجزیهوتحلیل بپردازد. در سطح فردی، رهبری اصل، محرکهای اختیاریای را که خود در پیروان مختلف مورد هدف قرارداده است، به شکل متفاوتی منعکس میکند، درحالیکه در سطح گروهی، منعکسکنندۀ رفتارهای رهبری اصیل است که توسط تمامی اعضای گروه به اشتراک گذاشتهشده یا تجربهشدهاند. مطالعات نشان داده است که رهبری اصیل میتواند بهعنوان متغیر در سطح گروه که دارای اثرات مقطعی بر رفتارها و نگرشهای کارکنان است، ظاهر شود.
رهبری اصیل مشتمل بر چهار مؤلفه خودآگاهی[4]، شفافیت ارتباطی[5]، جنبههای درونی اخلاق (چشمانداز اخلاقی درونی شده)[6] و پردازش متوازن[7] است. خودآگاهی بهعنوان یک مفهوم کلیدی در رهبری اصیل به فهم روشن شخص از قوتها و ضعفهایش اشاره دارد و بیانگر فهم عمیق او نسبت به مهارتها، ارزشها و رفتارهای خود است (Shokoh & Nikpour, 2018). شفافیت ارتباطی، بیانگر گشودگی و صداقت در ارتباطات است. این شفافیت اشاره به رفتارهایی از رهبری دارد که آشکارا و با گشودگی به تسهیم اطلاعات پرداخته و احساسات و افکار خود را بهروشنی مشخص میکند و از این طریق روابط مثبتی ایجاد مینماید. رهبران دارای شفافیت ارتباطی، توانایی ایجاد رابطه مناسب با کارکنان از طریق نشان دادن مسئولیتپذیری، صداقت، صراحت و روابط اصیل رادارند (Derakhshan, Ghanbari, Zandi & Seifpanahi, 2018). جنبه درونی اخلاق بیمعنای نشان دادن صداقت و بهکارگیری ارزشهای شخص در کنار استانداردهای اخلاقی بیرونی است، بهگونهای که بهعنوان راهنمای عمل فرد، اشاره به رفتارهایی از رهبران دارد که از طریق ارزشهای اخلاقی درونی هدایت میشوند و در مقابل اشارهای بیرونی همچون فشار همکاران، اشارهای سازمانی و اجتماعی قرار میگیرند (Laschinger, Wong & Grau, 2012). پردازش متوازن بیانگر توجه به دیدگاههای مختلف در هنگام تصمیمگیری است. آولیو و همکاران از اصطلاح پردازش متوازن استفاده میکنند تا حالتی بیطرفانه از پردازش اطلاعات در مورد تجارب، دانش و بازخوردهای شخصی را توصیف کنند، بهگونهای که در آن پنهانکاری، تحریف، بزرگنمایی و یا ناآگاهی وجود نداشته باشد (Shokoh & Nikpour, 2018).
واژه رفتار شهروندی سازمانی، اولین بار در سال 1983 توسط ارگان و باتمن مطرح شد، مبنای این واژه، طرح مفاهیمی مانند؛ تمایل به همکاری، عملکرد قابلاعتماد و رفتارهای نوآورانه و خودجوش است. اگرچه این مفهوم اولین بار توسط ارگان به دنیای علم ارائه شد، اما قبل از آنها افرادی همچون کتز و کاهن با تمایز بین عملکرد نقش و رفتارهای نوآورانه و خودجوش در دهه هفتاد و هشتاد میلادی و قبل از آنها چستر بارنارد با بیان مفهوم تمایل به همکاری در سال 1938 میلادی، به این موضوع توجه کردند. ازنظر ارگان، پادساکف و مککینزی (Organ, Podsakoff & MacKenzie, 2006) رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری خودجوش و آگاهانه است که بهطور مستقیم یا صریح توسط سیستم پاداش رسمی پیشبینینشده است، اما رویهمرفته عملکرد سازمان را ارتقاء میدهد. خصوصیات اصلی رفتار شهروندی سازمانی عبارتاند از:
1-رفتاری فراتر از چیزی است که سازمان در شرح شغل برای کارمند معرفی کرده است.
2-رفتاری داوطلبانه و مبتنی بر خواست و میل فردی است.
3-نوعی از رفتار هست که مستقیماً پاداشی را به همراه ندارد و ساختار رسمی نیز برای آن پاداشی را در نظر نمیگیرد.
4-رفتاری است که بهمنظور ارتقای عملکرد و موفقیت سازمان بسیار حائز اهمیت هست.
در سازمانهای دولتی، شکاف قابلتوجهی بین کارکنان و مدیریت و خواستههای این دو وجود دارد. درنتیجه این شکاف، تصمیمات معمولاً با مشکلات اجرایی روبرو میشوند، زیرا کارکنان در اجرای تصمیمات سرسختی نشان میدهند و در مقابل مدیران نیز به کارکنان اعتماد نمیکنند و آنها را در جریان تصمیمگیری مشارکت نمیدهند و اینها همه باعث ایجاد فضای بیاعتمادی در سازمان میشود. نتیجه بیاعتمادی، پدید آمدن رفتارهایی مانند شایعهپراکنی، تضاد، سیاسیکاری و کمکاری در سازمان خواهد بود که انرژی بالایی از سازمانها گرفته و هزینهها را افزایش میدهد. میرزائیان، مهدیپو، ازمشا و عیدیپور (Mirzaeiyan, Mehdipour, Azmsha & Eydipoor 2016) رابطه بین سبک رهبری اصیل با اعتماد سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان را بررسی نموده و نشان دادند که بین سبک رهبری اصیل و ابعاد آن با اعتماد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین، سلطانی نسب، عباسی و عباسی (Soltani Nasab, Abasi & Abasi, 2018) تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات در دانشگاهها را موردمطالعه قرارداد. وی در بررسیهای خود نشان داد که پنج بعد رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات تأثیرگذار میباشند. کیو (Qiu, 2019) به بررسی تأثیر رهبری اصیل بر اعتماد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات در بین کارکنان صنعت هتلداری چین پرداخت که مبنای پژوهش حاضر محسوب میشود. دادهها در دو مرحله از هتلهای 5 ستاره از تمام نقاط چین جمعآوری گردید و با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی، میانجی رابطه بین رهبری اصیل و کیفیت خدمات بودهاند. لذا با توجه به مبانی نظری و پیشینههای مطرحشده، مدل مفهومی تحقیق در شکل (1) نشان دادهشده است:
شکل 1: مدل مفهومی تحقیق با اقتباس از کیو (Qiu, 2019)
با توجه به مدل مفهومی تشریح شده، فرضیههای تحقیق عبارتاند از:
تحقیق حاضر ازنظر روش، توصیفی- همبستگی، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها از نوع میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل: کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان به تعداد 253 نفر است که در بازه زمانی یکساله منتهی به بهمنماه 1400 موردمطالعه قرار گرفتند. ازآنجاییکه تعداد عناصر جامعه آماری به دلیل قابلیت دسترسی و کدگذاری قابلتعیین بود، بر اساس فرمول کوکران برای جامعه محدود (رابطه 1) حداقل تعداد نمونه موردنیاز 155 نفر برآورد گردید.
(1) |
این حجم نمونه با فرض سطح خطای 5 درصد، اندازه جامعه (N) برابر با 253 نفر، واریانس نمونه (S2) برابر با 488/0 و قابلیت اطمینان (ε) برابر با 5 درصد ایجادشده است. با در نظر گرفتن احتمال عدم بازگشت برخی پرسشنامهها یا دریافت پرسشنامههای ناقص، پرسشنامه پژوهش (با توجه به هماهنگی صورت گرفته با واحد حراست استان) بهصورت اتوماسیونی به ادارات شهرستانهای مختلف ارسال گردید و درنهایت 157 پرسشنامه قابلاستفاده (نرخ بازگشت برابر با 2/87 درصد) جمعآوری گردید. لازم بهذکر است که در پرسشنامه پژوهش، به کارکنان اطمینان داده شد که نظرات آنها محرمانه بوده و صرفاً در راستای دستیابی به نتایج تحقیق مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
برای جمعآوری دادههای لازم، از پرسشنامه محقق ساخته، بر اساس طیف 5 گزینهای لیکرت، از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) استفادهشده است. در این پرسشنامه، رهبری اصیل دارای 16 سؤال (Walumbwa et al., 2008)، رفتار شهروندی سازمانی دارای 6 سؤال (Dimitriades, 2007)، اعتماد سازمانی دارای 6 سؤال (McAllister, 1995) و کیفیت خدمات دارای 5 سؤال Que, 2019)) است. برای بررسی روایی (محتوی) پرسشنامه، پس از بومیسازی سؤالات، ازنظرت 4 نفر از استادان دانشگاه که زمینه تحصیلی و مطالعاتی آنها در حوزه منابع انسانی بوده است و با توجه به طرحها و مقالات انتشاریافته در مجلات معتبر، از خبرگان موضوع به شمار میروند، استفاده گردیده است.
ضریب آلفای کرونباخ بر اساس نمونه مقدماتی 30تایی، برای متغیرهای: رهبری اصیل، رفتار شهروندی سازمانی، اعتماد سازمانی و کیفیت خدمات به ترتیب برابر با 762/0، 817/0، 798/0، 803/0، 746/0 و 831/0 محاسبه گردید (بالاتر از 7/0)، لذا میتوان گفت که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. نهایتاً، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه و توصیف متغیرهای آن با استفاده از نرمافزار SPSS، فرضیههای تحقیق بر اساس روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS3 مورد آزمون قرار گرفتند.
یافتهها
در این بخش برای تحلیل دادههای جمعآوریشده و آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفادهشده است. بدیهی است که پیش از آزمون مدل و بررسی فرضیههای پژوهش، ضروری است که متغیرهای مدل ازنظر شاخصهای آماری موردبررسی قرار گیرند.
آزمون نرمالیته متغیرها و برازش مدل: با توجه به خروجی آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای متغیرهای پژوهش، سطح معناداری همه متغیرها کمتر از 5% بهدستآمده است؛ بنابراین، متغیرهای پژوهش از توزیع غیرفرمال برخوردارند و امکان استفاده از آزمونهای پارامتریک وجود ندارد. بر این اساس، برای آزمون فرضیهها و تعیین تأثیر متغیرهای مکنون از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزار SmartPLS3 استفادهشده است. برای پیادهسازی SEM روشهای مختلفی پیشنهادشده است. در این پژوهش برای کاربرد روش SEM از یک رویکرد دومرحلهای استفادهشده است. به این صورت که ابتدا مدل اندازهگیری برای اطمینان از روایی و برازش مناسب شاخصهای سنجش موردبررسی قرار میگیرد و سپس نتایج بهدستآمده از مدل ساختاری ارائه میگردد. برای ارزیابی پایایی ابزار از بار عاملی استفاده میشود. این ضریب تعیین میکند که متغیر مکنون چقدر از واریانس متغیرهای آشکار را تبیین میکند. با توجه به خروجی مدل (شکل 2) مشاهده میشود که بار عاملی مربوط بهتمامی سؤالات بیشتر 7/0 است، لذا سؤالات پژوهش از پایایی مناسبی برخوردارند. برای تأیید روایی ابزار نیز سه نوع روایی محتوا، همگرا و افتراقی استفادهشده است که مقادیر مربوط به آنها در جدول (1) نشان دادهشده است.
جدول 1: شاخص AVE و پایایی مرکب متغیرها
پایایی مرکب |
AVE |
متغیر |
576/0 |
611/0 |
ویژگیهای کارکنان |
689/0 |
678/0 |
ویژگیهای گروه |
598/0 |
636/0 |
ویژگیهای رهبر |
702/0 |
715/0 |
ویژگیهای سازمان |
711/0 |
723/0 |
تابآوری سازمانی |
بهمنظور تائید روایی همگرا دو شرط تعریف میشود. اولاً میبایست مقدار AVE استخراجشده برای هر متغیر اصلی بیشتر از مقدار 5/0 باشد. ثانیاً مقدار پایایی مرکب برای هر متغیر اصلی بیشتر از مقدار میانگین واریانس استخراجشده باشد. همانگونه که جدول (2) نشان دادهشده است، هر دو شرط مذکور برقرار است و میتوان روایی همگرا را مورد تائید قرارداد. در رابطه با روایی افتراقی نیز میتوان اظهار داشت که سؤالات پرسشنامه مربوط به متغیرهای اصلی مختلف بهصورت بسیار قوی (بالای 7/0) با یکدیگر همبستگی نداشته باشند تا بتوان نتیجه گرفت که دو سازه یک هدف را اندازهگیری نمیکنند. نتایج نشان میدهد که جذر میانگین واریانس خروجی بیشتر از همبستگی بین متغیرهای اصلی پژوهش با یکدیگر است. لذا، ابزار اندازهگیری از روایی افتراقی مناسب برخوردار است.
برای ارزیابی مدل ساختاری از معیار ضریب تعیین و مقایسه آن با سه مقدار 19/0 و 33/0 و 67/0 بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی ضریب تعیین استفادهشده است. با توجه به مقدار ضریب تعیین متغیر کیفیت خدمات (700/0) برازش ساختاری مدل مورد تائید واقعشده است. نهایتاً، برای بررسی برازش کلی مدل (اندازهگیری و ساختاری) از معیار نیکویی برازش استفادهشده است. برای محاسبه این معیار از ریشه دوم حاصلضرب میانگین مقادیر اشتراکی (672/0) و میانگین ضرایب تعیین متغیرهای مکنون (763/0) استفاده میشود. بنابراین، میزان این آماره برای مدل تحقیق برابر با 716/0 است. با توجه به سه مقدار 1/0، 25/0 و 36/0 که بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفیشده است (Wetzels, Odekerken-Schröder & Van Oppen, 2009). مقدار 716/0 حاکی از برازش قوی مدل است.
آزمون روابط مدل: پس از بررسی شاخصهای برازندگی مدل پژوهش، به بررسی معناداری روابط مدل پژوهش پرداخته شد. نمودارهای زیر بیانگر میزان ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته در حالت اعداد معناداری و استاندارد هستند. با توجه به اعداد معناداری میتوان گفت که مقادیر t خارج از بازه (96/1 و 96/1-) دلالت بر معنادار بودن و مقادیر داخل بازه (96/1 و 96/1-) بیانگر بیمعنا بودن روابط در سطح اطمینان 95% است. همانگونه که شکل (3) نشان دادهشده است، آماره t همه روابط مدل، خارج از بازه تعریفشده قرارگرفته و معنادار میباشند.
شکل 2: مدل تحقیق در حالت ضرایب معناداری
شکل 3: مدل تحقیق در حالت ضرایب استاندارد
در ادامه، نتایج تحلیل آزمون فرضیههای تحقیق برای مسیرهای مستقیم بحث شده است:
فرضیه اصلی 1: رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تأثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق در حالت ضرایب معناداری مشاهده میشود که میزان آماره t بین دو متغیر رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان خارج از بازه (96/1 تا 96/1-) است و لذا فرضیه تائید میشود. با توجه به ضریب مسیر استاندارد برابر با 264/0 میتوان شدت این اثرگذاری را نسبتاً کم دانست.
|
فرضیه پژوهش |
T-Value |
ضریب مسیر استاندارد |
نتیجه آزمون |
H1 |
رهبری اصیل ← رفتار شهروندی سازمانی |
222/3 |
264/0 |
تائید |
H2 |
رفتار شهروندی سازمانی ← کیفیت خدمات |
242/20 |
836/0 |
تائید |
H3 |
رهبری اصیل ← اعتماد سازمانی |
938/29 |
887/0 |
تائید |
H4 |
اعتماد سازمانی ← رفتار شهروندی سازمانی |
304/8 |
653/0 |
تائید |
H5 |
رهبری اصیل ← اعتماد سازمانی ← رفتار شهروندی سازمانی |
002/8 |
579/0 |
تائید |
فرضیه اصلی 2: رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تأثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق در حالت ضرایب معناداری مشاهده میشود که میزان آماره t بین دو متغیر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان خارج از بازه (96/1 تا 96/1-) است و لذا فرضیه تائید میشود. ضریب استاندارد برابر با 506/0 نیز تائید میکند که شدت این اثرگذاری متوسط به بالا است.
فرضیه اصلی 3: رهبری اصیل بر اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تأثیر دارد. با توجه به مدل ساختاری تحقیق در حالت ضرایب معناداری مشاهده میشود که میزان آماره t بین دو متغیر رهبری اصیل و اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان خارج از بازه (96/1 تا 96/1-) است و لذا فرضیه تائید میشود. در میان ضرایب استاندارد مدل، ضریب مربوط به این فرضیه نیز برابر با 887/0 است که دارای بیشترین مقدار در مدل بوده و حاکی از اثرگذاری بسیار قوی رهبری اصیل بر اعتماد سازمانی کارکنان هست.
فرضیه اصلی 4: اعتماد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تأثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق در حالت ضرایب معناداری مشاهده میشود که میزان آماره t بین دو متغیر اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان خارج از بازه (96/1 تا 96/1-) است و لذا فرضیه تائید میشود. بر اساس شدت تأثیر برابر با 653/0 میتوان عنوان کرد که اعتماد سازمانی تأثیر زیادی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد.
فرضیه اصلی 5: اعتماد سازمانی رابطه بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان را میانجیگری میکند.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق در حالت ضرایب معناداری مشاهده میشود که میزان آماره t بین دو متغیر رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی خارج بازه (96/1 تا 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته میشود. میزان رابطه بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با توجه به اعتماد سازمانی نیز برابر با 579/0 است. بهعبارتدیگر شدت تأثیر رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی بهواسطه اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، زیاد است. نتایج تحلیل ضرایب مسیر غیرمستقیم در جدول (3) نشان دادهشده است:
جدول 3: ضرایب مسیر غیرمستقیم
مسیر ارتباط |
ضریب استاندارد |
رهبری اصیل ← اعتماد سازمانی ← رفتار شهروندی سازمانی ← کیفیت خدمات |
484/0 |
رهبری اصیل ← رفتار شهروندی سازمانی ← کیفیت خدمات |
221/0 |
با توجه بهشدت اثرات غیرمستقیم، تأثیر رهبری اصیل از طریق اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات برابر با 484/0 محاسبه گردیده است. همچنین، تأثیر رهبری اصیل از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات برابر با 221/0 است. دلیل این مساله را میتوان در کامل بودن نقش میانجیگری اعتماد سازمانی در رابطه متغیرهای رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی دانست. همانطورکه در شکل (3) نشان دادهشده است، ضریب غیرمستقیم رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی باواسطه اعتماد سازمانی برابر با 579/0 887/0Í653/0) هست که در مقایسه ضریب مستقیم این دو متغیر (264/0) بسیار بیشتر است؛ بنابراین، بهمنظور سیاستگذاری جهت افرایش کیفیت خدمات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، تأکید بر متغیر اعتماد سازمانی میبایست در اولویت تصمیمگیریها قرار بگیرد و به مؤلفههای این متغیر پرداخته شود. از طریق افزایش اعتماد سازمانی است که رهبری اصیل به بهترین شکل ممکن میتواند رفتار شهروندی سازمانی را در کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان نهادینه سازد و موجبات افزایش کیفیت خدمات این سازمان را فراهم سازند.
بحث و نتیجهگیری
امروزه کیفیت خدمات، وجه تمایز بین سازمانهای موفق و سازمانهای ناکارا است. دلایل متعددی را میتوان برای لزوم توجه بیشتر به ارائه خدمات باکیفیتتر به مشتریان و کسب مزیت رقابتی برشمرد که ازجمله میتوان به مواردی از قبیل؛ افزایش انتظارات مشتریان، شدت رقابت، حساسیت بالای مشتریان به خدمات در مقایسه با کالاها و مزایای ناشی از کیفیت خدمات اشاره کرد.
سازمانهایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست مییابند، سطوح بالاتری از رضایتمندی مشتریان را بهعنوان کلید دستیابی به مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت. با توجه به مبانی نظری موجود در این پژوهش به بررسی نقش رهبری اصیل در بهبود کیفیت خدمات با نقش میانجی رفتار شهروندی و اعتماد سازمانی پرداختهشده است. نتایج تحلیل "تأثیر رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی" نشان میدهد که رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تأثیرگذار است. در مقایسه با پژوهشهای پیشین میتوان گفت که نتایج بهدستآمده از این فرضیه، با پژوهشهای انجامشده توسط (Biranvand, et al., 2018; Shokoh & Nikpour, 2018; Fallatah et al., 2017; Qiu et al., 2019 ) همسو هست. بر مبنای مصاحبه با کارکنان در این زمینه، پیشنهاد میشود که مدیران بهمنظور ارتقای رفتار شهروندی سازمانی، برای نظرات کارکنان احترام قائل شوند تا کارکنان هم بتوانند نظرات و ایدههای خلاقانه خود را مطرح نمایند. همچنین پیشنهاد میشود که مدیران خودآگاهی و شفافیت ارتباطی خود را با کارکنان ارتقاء دهند.
در مقایسه با پژوهشهای پیشین میتوان گفت که نتایج تحلیلی بهدستآمده از "تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات"، با پژوهشهای انجامشده (Soltani Nasab et al., 2018; Qiu et al., 2019) همسو میباشد. بر مبنای مصاحبه با کارکنان در این زمینه، پیشنهاد میشود کارکنان باکمال دقت به مشکلات اربابرجوع رسیدگی کنند و برای ارائه خدمات مشتری محور و کیفیت بالا به همکاران خود کمک کنند. همچنین، به کارکنان پیشنهاد میشود تا ارتباط خوبی با اربابرجوع برقرار کنند و خدمات باکیفیتتری ارائه نمایند.
در مقایسه با پژوهشهای پیشین میتوان گفت که نتایج تحلیلی بهدستآمده از "تأثیر رهبری اصیل بر اعتماد سازمانی" با نتایج پژوهشهای انجامشده (2018 Shokoh, & Nikpour, Qiu et al., 2019;) همسو میباشد. بر مبنای مصاحبه با کارکنان در این زمینه، پیشنهاد میشود که مدیران سازمان بهمنظور اثرگذاری بر اعتماد سازمانی قبل از تصمیمگیری، دادههای مختلف را بهطور عینی تجزیهوتحلیل نمایند و در انجام فعالیتها از استانداردهای اخلاقی درونی پیروی کنند. همچنین پیشنهاد میشود که مدیران نظرات و افکار خود را بهروشنی برای دیگران بیان نمایند تا اعتماد کارکنان را جلب نمایند.
در مقایسه با پژوهشهای پیشین میتوان گفت که نتایج تحلیلی بهدستآمده از "تأثیر اعتماد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی" با نتایج پژوهشهای انجامشده Shirazi, Khodaverdian & Naeemi, 2013) ; Qiu et al., 2019) همسو میباشد. بر مبنای مصاحبه با کارکنان در این زمینه، پیشنهاد میشود که مدیران بهمنظور ارتقای رفتار شهروندی بهدقت به مشکلات کارکنان گوشداده و برای آنها راهحل ارائه دهند. همچنین، پیشنهاد میشود که کارکنان برای خدماترسانی به اربابرجوع، داوطلب شوند و خدمات مشتری محور و دارای کیفیت بالایی را به آنها ارائه نمایند.
نتایج تحلیل نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی در مقایسه با پژوهشهای انجامشده (Biranvand, Soleimani, Najafpour & Sahraie, 2018; Shirazi, Khodaverdian & Naeemi, 2013; Shokoh & Nikpour, 2018; Luu, 2019; Qiu et al., 2019; Fallatah et al., 2017;) همسو میباشد. بر مبنای مصاحبه با کارکنان در این زمینه، پیشنهاد میشود مدیران، فضایی را فراهم نمایند که کارکنان آزادانه بتوانند مشکلات، نظرات و ایدههای خود را با مدیر خود در میان بگذارند. همچنین، مدیران باید راستگویی و صداقت خود را به کارکنان نشان دهند. پیشنهاد میشود مدیران در صورت ارتکاب اشتباه، آن را بپذیرند و از استانداردهای اخلاقی پیروی نمانید. همچنین، پیشنهاد میشود کارکنان نظرات و پیشنهادهای نوآورانه و خلاقانهای را به سازمان ارائه نمایند و همیشه به همکاران و اربابرجوع کمک کنند.
درنهایت، با توجه به محدودیتهایی که نویسندگان در فرایند تحقیق با آن مواجه گردیدند، به محققان آتی پیشنهاد میشود که ابعاد رهبری اصیل (خودآگاهی، شفافیت رابطه، وجدان درونی و پردازش متوازن اطلاعات) را در مدل موردسنجش قرار دهند. همچنین پیشنهاد میشود که محققان آتی متغیرهای رفتار شهروندی و کیفیت خدمات را بر اساس نظر اربابرجوع اندازهگیری نموده و بین نظرات کارکنان و اربابرجوع ارتباط برقرار نمایند.
مشارکت نویسندگان
نویسنده اول: (مفهومپردازی، روششناسی، بررسی اطلاعات و پایش)
نویسنده دوم: (مفهومپردازی، بررسی اطلاعات و پایش و نظارت و سرپرستی)
نویسنده سوم: (بررسی اطلاعات و پایش، بازبینی و ویرایش)
نویسنده چهارم: (بررسی اطلاعات و پایش)
قدردانی و تشکر
این پژوهش تحت حمایت هیچ ارگان و سازمانی نبوده است.