ارائه الگوی رقابت‌پذیری خوشه‌های صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی شرکتهای وابسته به تعاونی های کشاورزی استان مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 2-استادیارگروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر-خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران

2 1-استادیار گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر-خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی،گروه مدیریت بازرگانی،واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی،فیروزکوه،ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارکنان اداری خوشه ادوات کشاورزی شهرک صنعتی ساری می‌‌باشند که تعداد آنها 107نفر می‌‌باشد. پس از آن با استفاده از نرم‌افزار کیفی Maxqda و کدگذاری باز و محوری عوامل موثر شناسایی و با نرم‌افزار کمّی PLS مدل تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. مطابق با نتایج کیفی تحقیق عوامل موثر بر رقابت‌پذیری خوشه‌های صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی عبارتند از: شبکه نهادها و صنایع پشتیبان، پیش‌زمینه‌های اجتماعی، تسهیل نوآوری، تمرکز جغرافیایی، استراتژی شرکت ساختار و رقابت. همچنین گزینه‌های شناسایی شده برای عامل اصلی "شبکه نهادها و صنایع پشتیبان" عبارتند از ادغام عمومی بنگاه‌ها، ارتباط با تامین‌کنندگان، ارتباط دولت با مراکز تحقیقاتی، عقد قراردادهای بانکی، مکانیزم‌های تعدیل مالیات و پشتیبانی دولت. همچنین گزینه‌های شناسایی‌شده برای عامل اصلی "پیش‌زمینه‌های اجتماعی" عبارتند از ارزش اجتماعی مشترک، ایجاد ضوابط رفتاری مشترک، حس جامعه‌پذیری، وجود تعرفه‌ها و فرصت‌های مشترک. همچنین گزینه‌های شناسایی‌شده برای عامل اصلی "تسهیل نوآوری" عبارتند از آموزش خلاقیت، بالفعل‌شدن نوآوری، افزایش ظرفیت نوآوری، میزان نوآوری، وجود دانشگاه‌ها و مراکز دانش. همچنین گزینه‌های شناسایی‌شده برای عامل اصلی "تمرکز جغرافیایی" عبارتند از تخصص‌یافتگی بخشی، تمرکز شرکت‌های مرتبط و مکمل، نزدیکی جغرافیایی شرکت‌ها. همچنین گزینه‌های شناسایی‌شده برای عامل اصلی "استراتژی شرکت ساختار و رقابت" عبارتند از انتخاب استراتژی، انعطاف‌پذیری در رقابت، تسهیم رقابت و همکاری، رقابت محلی، وجود افزایش تقاضا، وجود مشتریان در بازارهای داخلی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the Competitiveness Model of Industrial Clusters and Agricultural Conversion Industries of Companies Affiliated to Agricultural Cooperatives in Mazandaran Province

نویسندگان [English]

  • leila Andervazh 1
  • ebrahim naiemi 2
  • iman ghasemi hamedani 3
  • zahra atf 4
2 khorramshahr-persian gulf international branch, Islamic Azad university,khorramshar, iran
3 Firozkoh branch, Islamic Azad university,Firozkoh, iran
4 PhD student of Marketing Management at Islamic Azad University, Roudhen Branch
چکیده [English]

Abstract The purpose of this study was to model the factors affecting the competitiveness of industrial clusters and the method of conducting mixedexploratory research. Accordingly, the statistical population consisted of a combination of qualitative and quantitative parts. The quality department consisted of experts from industrial clusters (senior manager or director of marketing and sales with at least 10 years of useful work experience and doctoral education). The statistical population of the quantitative section consisted of all managers and administrative staff of the agricultural implements cluster of the industrial town affiliated to Sari agricultural cooperatives, numbering 107 people. Using Maxqda quality software and open and axial coding, the factors affecting the competitiveness of industrial clusters and agricultural conversion industries were identified and with PLS software, the research model was tested. According to the research results, these factors are: network of supporting institutions and industries, social backgrounds, innovation facilitation, geographical focus, company strategy and competition structure. The main factors of the "Network of Supporting Institutions and Industries" are: public mergers, liaison with suppliers, government liaison with research centers, banking contracts, tax adjustment mechanisms, and government support. The main factors of "social backgrounds" are: common social value, creation of common behavioral norms, sense of sociability, existence of common tariffs and opportunities. The main factors of "facilitating innovation" are: creativity training, actualization of innovation, increasing the capacity of innovation, the rate of innovation, the existence of universities and knowledge centers. The main factors of "geographical concentration" are: specialization, concentration of related and complementary companies, geographical proximity of companies. Finally, the main factors of "Structure and Competition Company Strategy" are: strategy selection, flexibility in competition, competition and cooperation sharing, local competition, increasing demand and the presence of customers in domestic markets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Industrial Development
  • Cooperative
  • Social Background Factor
  • Geographic Focusing
  • Innovation Facilitation
  • Mazandaran Province
  1. Alomari, M.W., Marashdeh, Z., & Bashayreh, Ala G. (2019).

    Contribution of financial market development in competitiveness

    growth. Cogent Economics & Finance, 7(1), 1-19.

    Anokhin, S., Joakim W., Vinit P., Natalya C., & Pejvak O. (2019).

    Industrial clusters, flagship enterprises and regional innovation.

    Entrepreneurship & Regional Development, 30, (1-2), 104-118.

    Antonio, G.-S., David, S., & María de Mar, V.-M. (2018).

    Competitiveness and innovation: effects on prosperity. Anatolia,

    DOI: 10.1080/13032917.2018.1519179

    Baldassarre, B., Micky, S., Nancy, B., Eefje, C., Gijsbert, K., & Giulia,

    1. (2019). Industrial Symbiosis: towards a design process for

    ecoindustrial clusters by integrating Circular Economy and

    Industrial Ecology perspectives. Journal of Cleaner Production,

    doi: 10.1016/j.jclepro.2019.01.091

    Esmond, B., Richard, J., Laura, H., & Elaine, R. (2019). A critical review

    of competitiveness measurement in Northern Ireland. Department of

    Acc, Finance & Economics, Ulster University Business School, Ulster

    University Economic Policy Centre,Department of Global Bus. &

    Enterprise.

    Gou, B., Jin, Y., & Li, Q. (2019). How does spatial crowdedness affect

    patenting performance in industrial clusters?. An empirical study

    on the moderated U-shaped relationship. Technology Analysis &

    Strategic Management, 31(9), 1016-1028.

    Hanifa, R.M., & Cooke, T.E. (2005). The impact of culture and

    governance on corporate social reporting. Journal of Accounting

    and Public Policy, 24, 391–430.

    Ketels, Ch., & Prostiv, S. (2013). Clusters and the new growth path for

    Europe. working paper No. 14. Available at: http://www.foreurope.eu.

    Rocha, H.O. (2015). Do clusters matter to firm and regional

    development and growth?. Management Research, 13(1), 83-123.

    DOI: 10.1108/MRJIAM-12-2013-0534.

    Sonobe, T., & Otska, K. (2013). Cluster-Based Industrial Development.

    UK: Palgrave McMillan. 51.

    Sprague, M., & Rantisi, N.M. (2019). Productive gentrification in the

    Mile-Ex neighbourhood of Montreal, Canada: exploring the role of

    the state in remaking urban industrial clusters. Urban Research &

    Practice, 12(4), 301-321.

    Stimson, R.J., Stough, R.R., & Roberts, B.H. (2006). Regional economic

    development: analysis and planning strategy. Berlin: Springer.

    Zhang , T., & Chen, K. (2012). Cluster-based industrial development.

    UK: Palgrave McMillan. 51.