نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 دانشیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
5 استایار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
با توجه به کمبود منابع آب و تنشهای سالهای اخیر بر سر استفاده از این منابع، ضرورت توجه به نقش تشکلهای محلی آب و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل بحران این مادة حیاتی بیشازپیش نمایان میشود. هدف این مطالعه نیز بررسی نقش این تشکلها در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاییان تحت پوشش خود در استان ایلام بود. جامعة مورد مطالعة این پژوهش کشاورزان، هیئتمدیره و اعضای تعاونیهای آب استان ایلام به تعداد 1957 نفر بودند که 320 نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بودکه روایی صوری و محتوایی آن از طریق پانل متخصصان تأیید شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. در این پژوهش به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای مقایسة میانگین) در قالب نرم افزار SPSS25 استفاده شد. نتایج بررسی وضعیت شاخصهای اقتصادی نشان داد که از نظر اکثر روستاییان، شاخصهای کیفیت زندگی، رضایت از درآمد و استفاده از فناوری در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب وضعیت مطلوب و بالاتر از حد متوسط دارند. همچنین نتایج بررسی وضعیت شاخصهای اجتماعی نشان داد که شاخصهای مشارکت، شبکة روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نزاع بر سر آب و میل به ماندن در تشکلهای محلی آب در روستاهای دارای این تشکلها وضعیت مطلوب دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
Given the water resources and the tensions and conflicts that have arisen in recent years over the use of water resources, it is necessary to pay more attention to the role of local water organizations in order to provide appropriate solutions to control the water crisis.
Therefore, the aim of this study was to investigate the role of local organizations in improving the economic and social situation of villagers covered by organizations in Ilam province. The study population included farmers, board members and members of water organizations in Ilam province in 1957, of which 320 were selected using Morgan table and random stratified sampling method with appropriate proportions. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaire was examined and confirmed through the panel of experts. Cronbach's alpha was also used to evaluate the reliability of the questionnaire. In this study, in order to analyze the data, descriptive and inferential statistics of mean comparison tests and SPSS25 software were used. The results showed that the rate of water disputes in villages with local water organizations is low; In other words, proper management of water distribution in villages covered by local water organizations has been able to reduce the conflict between users in the field of water distribution.
کلیدواژهها [English]
نقش تشکلهای محلی آب در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاییانتحت پوشش این تشکلها
چکیده
با توجه به کمبود منابع آب و تنشهای سالهای اخیر بر سر استفاده از این منابع، ضرورت توجه به نقش تشکلهای محلی آب و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل بحران این مادة حیاتی بیشازپیش نمایان میشود. هدف این مطالعه نیز بررسی نقش این تشکلها در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاییان تحت پوشش خود در استان ایلام بود. جامعة مورد مطالعة این پژوهش کشاورزان، هیئتمدیره و اعضای تعاونیهای آب استان ایلام به تعداد 1957 نفر بودند که 320 نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بودکه روایی صوری و محتوایی آن از طریق پانل متخصصان تأیید شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. در این پژوهش به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای مقایسة میانگین) در قالب نرم افزار SPSS25 استفاده شد. نتایج بررسی وضعیت شاخصهای اقتصادی نشان داد که از نظر اکثر روستاییان، شاخصهای کیفیت زندگی، رضایت از درآمد و استفاده از فناوری در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب وضعیت مطلوب و بالاتر از حد متوسط دارند. همچنین نتایج بررسی وضعیت شاخصهای اجتماعی نشان داد که شاخصهای مشارکت، شبکة روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نزاع بر سر آب و میل به ماندن در تشکلهای محلی آب در روستاهای دارای این تشکلها وضعیت مطلوب دارند.
واژههای کلیدی: تشکلهای محلی آب، وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی، استان ایلام
مقدمه
با توجه به اینکه حدود 70 درصد آب مصرفی در جهان صرف فعالیتهای کشاورزی میشود، فعالان این بخش اقتصادی باید سازوکارهای لازم را برای مصرف متعادل و بهینه آب سرلوحه تصمیمهای خود قرار دهند (امینیان، 1388). در این راستا و با توجه به اهمیت منابع آب در سطوح مختلف، مقوله مدیریت آب میبایست در رأس برنامهها و اولویتهای کشور قرار گیرد. در بسیاری از کشورهای درحالتوسعه، فرض شده است که تنها دولت قادر به اجرای پروژههای بزرگ مدرن (که نیاز به سرمایهگذاری سنگین و نهادههای فنی پیچیده دارند) می باشد و حکم قانونی برای توزیع آب و جمعآوری هزینهها نیز در دست دولت است؛ درحالیکه سامانههای دولتی مدیریت آب اغلب ضعیف اداره میشوند و بهطور پیوسته، نگهداری زیرساختهای آنها وخیم است. این در حالی است که کشاورزان اصلیترین عامل در مدیریت مصرف آب و تولید فراوردههای کشاورزی محسوب میشوند و هر فرایند و اقدامی که در شبکههای مدیریت آب بدون توجه به تأثیر و نقش کشاورزان انجام شود، بازدهی کافی و مطلوبی نخواهد داشت (شاهرودی و چیذری، 1387). پژوهشگران معتقدند طراحی و اجرای سامانههای مدیریت آب بدون مشارکت بهرهبرداران و به دست دولتها نوعی توسعه یکبعدی در بهرهبرداری از منابع آب در درازمدت است و سازمانهای متصدی امور آب را با مشکل بار سنگین هزینههای بهرهبرداری و نگهداری مواجه می کند؛ زیرا ذینفعان در خود تعهدی در برابر چیزی که متعلق به آنان نیست، احساس نمیکنند. امروزه در بسیاری از کشورها، سیستمهای مدیریت آب از بخش مرکزی و دولتی به مشارکت بیشتر سازمانهای غیردولتی از جمله تشکلهای محلی آب تبدیل شده است. بر این اساس، اعتقاد بر این است که عملکرد سیستمهای مدیریت آب وابسته به عملکرد تشکلهای محلی آب است (Ozlem & Ela, 2010). سازمانهایی مانند تشکلهای آب (انجمن آببران) و تعاونیها نقش بیشتری در توسعه و مدیریت سامانههای مدیریت آب نسبت به دولت دارند. این سازمانها میتوانند به عملکرد بهتر مدیریت آب به دلیل مزایای بیشتر خود نسبت به یک سازمان دولتی کمک کنند. تشکل محلی آب نوع خاصی از سازمانهای اجتماعی محلی است که معمولاً در یک بخش یا حوزه آبیاری بهصورت یک گروه رسمیِ دارای ماهیت حقوقی تشکیل میشود و مدیریت تمام یا قسمتهایی از شبکه را بر عهده میگیرد (خدابخشی و همکاران،1390)؛ به عبارتی، تشکلهای محلی آب گروهی از بهرهبرداران هستند که همگی توسط یک منبع مشترک آب به خدمت گرفته میشوند تا با یکدیگر در اختصاص، توزیع و مدیریت آب مشارکت کنند (Hassabou et al., 2007). مطالعات انجام شده نشان دادهاند که ایجاد تشکلهای محلی آب میتواند راهحلی مناسب برای توزیع و تخصیص آب بین بهرهبرداران، کاهش نزاعهای بهرهبرداران سراب و پایاب، بهبود وضعیت خدمات آبیاری، رفع مشکل مربوط به راندمان پایین آب، جلوگیری از مصرف بیرویه آب، کاهش تصدیگری دولت در بخش آب و خدمات آبیاری، کاهش هزینههای نگهداری و بهرهبرداری از شبکههای آبیاری، بهبود وضعیت نگهداری از شبکهها، و کاهش اختلافات ناشی از عدم توزیع یکنواخت آب در بین بهرهبرداران باشند(Kazbako et al., 2009).
درکل، مدیریت منابع آب مفهومی تلفیقی میباشد بهگونهای که بهرهگیری از چشماندازی یکپارچه در خصوص منابع آب ضامن توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیستمحیطی و فنی در مدیریت و توسعه آبهای سطحی (رودخانهها، دریاچهها و تالابها) و زیرزمینی است. در واقع، مدیریت منابع آب پیوندهای میان منبع و مدیریت خدمات را هدفگیری میکند (میرزایی و همکاران، 1390). انتقال مدیریت آب به کشاورزان به معنی رها کردن مسئولیتها و از سر باز کردن مسائل و مشکلات آبیاری از سوی دولتها نیست، بلکه رویکردی مشارکتمدار برای افزایش بهرهوری منابع آبوخاک و توسعه پایدار مناطق کشاورزی و روستایی میباشد (امید و همکاران، 1388). انتظار میرود انتقال مدیریت منابع آب موجب افزایش مشارکت تشکلهای محلی در تصمیمگیریها و سرمایهگذاری شود و این بهنوبه خود باعث اعتلای انگیزههای مدیریت، مسئولیتپذیری، بهرهوری کشاورزی و اقتصادی و برگشت هزینهها گردد.
از اواخر دهه 80 تاکنون، تمایل برای انتقال مدیریت منابع آب و شبکههای آبیاری از بخش دولتی به انجمنهای آب با بهرهگیری از مشارکت بهرهبرداران به نحو فزایندهای افزایش یافته تا آنجا که این موضوع در بسیاری از کشورهای کم آب به یک عزم و سیاست ملی تبدیل شده است (سجاسی قیداری و همکاران، 1393). در واقع، شرکتهای بهرهبرداری و نگهداری شبکههای مدیریت آب مانند تشکلهای محلی آب، با هدف اصلی مدیریت بهینه منابع آب، در جهت توسعه پایدار ایجاد شدهاند (میرزایی و همکاران، 1390).
بههرروی، با توجه به بحران منابع آبی و بحران مدیریتی، که در سالهای اخیر گریبانگیر بسیاری از استانها و حوضههای آبخیز کشور شده است، استفاده از مدیریت مشارکتی و حضور ذینفعان در برنامهریزیها و تصمیمگیریها، افزایش اطمینان از موفقیت و امیدواری به استمرار برنامهها را به دنبال خواهد داشت و دستیابی به پایداری در مدیریت منابع آب را نیز تسهیل و تسریع خواهد کرد. در استان ایلام نیز کمبود وخیم منابع آبی مشهود است. این وضعیت به همراه اجرای قانون هدفمندی یارانهها، بالا رفتن هزینه آب و انرژی، قریبالوقوع بودن اجرای توزیع عادلانه آب، و راندمان پایین آبیاری موجب افزایش هزینههای تولید و کاهش درآمد کشاورزان شده و به مشکلات کشاورزی منطقه افزوده است که راهحل منطقی تمام موارد گفتهشده مدیریت مشارکتی مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری است؛ بنابراین، تبیین نقش تشکلهای محلی، بهعنوان نهادی بهمنظور مشارکت مردمی در انجام مدیریت مصرف منابع آب و به تبع آن، ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل بحران آب در استان ایلام ضرورت دارد. برهمین اساس، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش بود که نقش تعاونیهای آب در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاییان تحت پوشش تشکلها در استان ایلام چیست؟
پیشینة پژوهش
مطالعات مختلفی تشکلهای آب در ایران و سایر کشورها را از ابعاد مختلف بررسی کردهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
تقیپور و همکاران (1394) در بررسی پیامدهای عضویت در تشکلهای آببران دشت لیشتر شهرستان گچساران، افزایش اطلاعات و ارتباطات کشاورزان، کاهش هزینههای کشاورزان، افزایش تولید محصول، مدیریت بهینه منابع آب، تقویت سرمایه اجتماعی و کاهش هزینههای دولت را از پیامدهای مثبت و ایجاد تضاد بین کشاورزان را پیامد منفی تشکلهای آببران دانستند.
کدیور و همکاران (1393) با ارزیابی عملکرد اقتصادی و اجتماعی تشکلهای آببران حوزه پایاب سد دوستی شهرستان سرخس نشان دادند که تشکلها در بعد اقتصادی زمینه افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد رقابت در تولید، افزایش درآمد کشاورزان و توزیع و فروش بهتر محصولات تولیدی و در بعد اجتماعی، زمینه افزایش امنیت اجتماعی، کاهش نزاعها و درگیریهای محلی، کاهش پروندههای محاکم انتظامی و قضایی و افزایش روحیه کار جمعی در میان بهرهبرداران را فراهم آوردهاند؛ ولی در زمینه آموزش و ترویج فرهنگ تعاونی میان اعضا و همچنین استفاده از ظرفیتهای قانونی برای تقویت زیرساختارهای اقتصادی و اجتماعی ناموفق بودهاند.
اخوان و همکاران (1391) در بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت تشکلهای آب در مدیریت منابع آب کشاورزی استان قزوین به این نتیجه دست یافتند که بین فاصله مزرعه تا مرکز خدمات کشاورزی، میزان اراضی و سطح زیر کشت آبی، میزان درآمد سرانه زراعی و غیر زراعی، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی، میزان تماسهای ترویجی و آببها با مشارکت تشکلهای آببران در مدیریت منابع آب رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و متغیرهای فاصله مزرعه تا مرکز خدمات کشاورزی، میزان تماسهای ترویجی و آببها 9/49 درصد از تغییرات مشارکت تشکلهای آببران در مدیریت منابع آب را تبیین کردهاند.
مسلمی و همکاران (1389) با مطالعه زمینههای اجتماعی- اقتصادی ایجاد تشکلهای آب زیرزمینی و تلفیقی در دشت خوی به این نتیجه رسیدند که بهرهبرداران منابع آب با وجود کارکرد نسبتاً مطلوبی که برای نظام سنتی بهرهبرداری در منطقه خود قائل هستند، کمابیش خواهان تغییر در این زمینه و جایگزینی یک سازوکار جدید مدیریتی و بهرهبرداری از منابع زیرزمینی و تلفیقی در دشت خوی میباشند.
افشار و زرافشانی (1389) با تحلیل تمایل تعاونیهای آببران سفید برگ و سراببس استان کرمانشاه به مشارکت در مدیریت آبیاری به این نتیجه رسیدند که در بخش کمی متغیرهایی مانند وسعت دیمکاری، میزان تحصیلات، وضعیت تأسیسات آبیاری، نگرش نسبت به مدیریت مشارکتی آبیاری و سن و در بخش کیفی وضعیت اقتصادی بهرهبرداران، روحیه جمعگرایی و اعتقاد به مدیریت مشارکتی آبیاری از عوامل تأثیرگذار بر تمایل بهرهبرداران به مشارکت در مدیریت آبیاری هستند.
تاهبازصالحی و همکاران (1389) با بررسی عملکرد مدیریت مشارکتی آبیاری تعاونی آببران تجن به این نتیجه دست یافتند که راندمان آبیاری، بازدهی اقتصادی آب و بهرهوری کل عوامل تولید اعضای این تشکل بالاتر از کشاورزان خارج از محدوده تعاونی است. افزون بر این، تعاونی مذکور موفق به جلب رضایت و اعتماد حدود 65 درصد از کشاورزان عضو شده است که از عوامل مؤثر بر رضایت آنها آموزش و ترویج و مسائل و قشربندیهای اجتماعی است.
گانچینما و یاکوباو (Gunchinmaa & Yakubov, 2010) در مطالعه خود، مهمترین دلایل عدم پرداخت آببها توسط کشاورزان و شکست برنامه انتقال مدیریت آبیاری را شرایط اقتصادی ضعیف کشاورزان، زیرساختهای ناکارآمد و کاربردی نبودن دستگاههای اندازهگیری میزان آب تحویلی برشمردند. یاکوباو (Yakubov, 2011) نیز ضعف اعتقادی (مذهبی) برای پرداخت هزینه آب را مؤثر میداند و بیان میکند از نظر کشاورزان، آب هدیهای از طرف خدا میباشد؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که عوامل فرهنگی، فنی و زیرساختی در واگذاری مدیریت شبکههای آبیاری به کشاورزان مؤثر است.
روش تحقیق
برای انجام این مطالعه، که در سال 1398 انجام گرفت، از رویکرد کمی و روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. از آنجاکه هدف این مطالعه بررسی نقش تشکلهای محلی آب در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاییان استان ایلام بود، بهصورت کلی، جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کشاورزان، هیئتمدیره و اعضای این تشکلها تشکیل دادند. مطابق آمار شرکت آب منطقهای استان ایلام، تعداد 26 تشکل آب در 26 روستا در استان وجود دارد و 1957 نفر بهرهبردار فعال عضو این تشکلها هستند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 320 نفر برآورد گردید و نمونه مورد مطالعه از این تعداد با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شد (جدول1).
جدول 1. نمونة مورد مطالعه از تشکلهای محلی آب استان ایلام
ردیف |
نام شهرستان/بخش |
تعداد اعضا |
تعداد نمونه |
1 |
ایلام /عدالت بانویزه |
193 |
31 |
2 |
مهران/بخش صالح آباد روستای ریکا |
128 |
21 |
3 |
دره شهر/ماژین |
350 |
58 |
4 |
دره شهر/اتحاد |
301 |
49 |
5 |
دهلران/دشت عباس |
840 |
137 |
6 |
دهلران/میمه |
145 |
24 |
جمع کل |
- |
1957 |
320 |
مأخذ: یافتههای پژوهش
ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که با توجه به اهداف پژوهش و متغیرهای مطالعه در دو بخش تدوین شد. بخش اول ویژگیهای فردی افراد مورد مطالعه را مورد سنجش قرار داد. در این بخش، با طرح سؤالاتی، به بررسی مشخصات فردی پاسخگویان پرداخته شد. متغیرهای این بخش از نوع متغیرهای اسمی و رتبهای و فاصلهای/ نسبی بوده که برای سنجش آنها از آمار توصیفی بهره گرفته شد. بخش دوم شامل متغیرهای اجتماعی و اقتصادی بود که در قالب طیف پنج سطحی لیکرت طراحی و سنجیده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق پانل متخصصان (گروهی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آب، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هیئتمدیره برخی از تشکلهای آببران استان ایلام و اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی برخی از دانشگاههای دولتی و آزاد) بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج آزمون آلفای کرونباخ (جدول2) نشان میدهد که پایایی متغیرهای تحقیق در حد خوب و قابل قبولی است.
جدول 2. مقدار آلفای کرونباخ متغیرهای مورد مطالعه
ردیف |
متغیر |
تعداد گویه |
مقدار آلفای کرونباخ |
1 |
مشارکت اجتماعی |
14 |
70/0 |
2 |
شبکه روابط اجتماعی |
6 |
75/0 |
3 |
انسجام اجتماعی |
12 |
90/0 |
4 |
اعتماد اجتماعی |
11 |
87/0 |
5 |
احساس قدرت |
5 |
70/0 |
6 |
بهرهمندی از خدمات ترویجی |
5 |
71/0 |
7 |
رضایت از زندگی |
6 |
76/0 |
8 |
نزاع بر سر آب |
5 |
73/0 |
9 |
استفاده از اعتبارات بانکی |
6 |
72/0 |
10 |
سرمایهگذاری برای احیای زمین |
5 |
87/0 |
11 |
رضایت از درآمد |
6 |
71/0 |
12 |
رضایت از تشکلهای آب |
9 |
83/0 |
13 |
میل به ماندن در تشکلهای آب |
4 |
70/0 |
14 |
استفاده از فناوری فردی |
7 |
82/0 |
15 |
مسئولیتپذیری زیستمحیطی |
4 |
83/0 |
16 |
کیفیت زندگی |
7 |
84/0 |
17 |
نگرش به شغل کشاورزی |
5 |
71/0 |
18 |
رضایت مردم از مدیریت آب در دسترس |
5 |
70/0 |
19 |
سطح اشتغال |
5 |
72/0 |
20 |
تغییرات فناورانه در کشاورزی و مدرنیزه شدن |
5 |
78/0 |
مأخذ: یافتههای پژوهش
در این پژوهش در مرحله اول تجزیهوتحلیل دادهها، با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی به بیان خصوصیات نمونه مورد مطالعه پرداخته شد. در بخش آمار استنباطی، از آزمون مقایسه میانگین جامعه با عدد ثابت (T تک نمونهای) استفاده شد. این تحلیلها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS25 انجام گرفت.
نتایج و بحث
نتایج نشان داد که 79 نفر از افراد مورد مطالعه (24/26درصد) در طبقه سنی 31 تا 40 سال قرار داشتند. حوزه فعالیت 222 نفر (75/73 درصد) یعنی بیشترین تعداد از بهرهبرداران مورد مطالعه زراعت بود. 299 نفر (3/99 درصد) عضو تشکلهای آب بودند. تقریباً نیمی از بهرهبرداران مورد مطالعه یعنی 143 نفر (5/47 درصد) سابقه عضویت کمتر از 5 سال در این تشکلها داشتند. 130 نفر (2/43 درصد) از هر دو روش سنتی و مدرن، 124 نفر (2/41درصد) نفر از روش مدرن و 47 نفر(6/15 درصد) از روش سنتی برای آمادهسازی زمین خود استفاده کرده اند. 167 نفر (5/55 درصد) از روش سنتی، 77 نفر (6/25 درصد) از روش بارانی و فقط 47 نفر (9/18 درصد) از روش قطرهای برای آبیاری محصول خود بهره برده اند. 139 نفر (2/42 درصد) از بهرهبرداران مورد مطالعه هیچ هزینهای برای تجهیز سیستم آبیاری نکرده و 54 نفر (9/17 درصد) بیشتر از 4 میلیون تومان برای تجهیز سیستم آبیاری هزینه کرده اند. 143 نفر (50/47 درصد) از بهرهبرداران مورد مطالعه درآمدی کمتر از 10 میلیون داشتند که احتمالاً به دلیل خردهمالک بودن آنهاست.
آزمون نرمال بودن دادهها
در تحقیق حاضر برای آزمون نرمال بودن متغیرها از روش عددی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف) استفاده شد یافته های تحقیق گویای نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه است (جدول 3).
جدول 3. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای سنجش نرمال و غیر نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه
متغیرها |
شاخصهای آزمون کولموگروف - اسمیرنف |
||||
آماره |
سطح معناداری (Sig) |
نتیجه |
|
||
مشارکت اجتماعی |
567/1 |
115/0 |
نرمال |
|
|
شبکه روابط اجتماعی |
001/1 |
269/0 |
نرمال |
|
|
انسجام اجتماعی |
912/0 |
376/0 |
نرمال |
|
|
اعتماد اجتماعی |
395/1 |
141/0 |
نرمال |
|
|
احساس قدرت |
409/1 |
138/0 |
نرمال |
|
|
بهرهمندی از خدمات ترویجی |
784/1 |
143/0 |
نرمال |
|
|
رضایت از زندگی |
975/0 |
297/0 |
نرمال |
|
|
نزاع بر سرآب |
783/1 |
203/0 |
نرمال |
|
|
استفاده از اعتبارات بانکی |
|
113/1 |
168/0 |
نرمال |
|
|
آماره |
سطح معناداری (Sig) |
نتیجه |
|
|
سرمایهگذاری برای احیای زمین |
49/2 |
075/0 |
نرمال |
|
|
رضایت از درآمد |
84/1 |
122/0 |
نرمال |
|
|
رضایت از تشکلهای آب |
37/2 |
102/0 |
نرمال |
|
|
میل به ماندن در تشکلهای آب |
032/1 |
249/0 |
نرمال |
|
|
استفاده از فناوری فردی |
862/0 |
366/0 |
نرمال |
|
|
مسئولیت پذیری زیستمحیطی |
395/1 |
131/0 |
نرمال |
|
|
کیفیت زندگی |
680/1 |
114/0 |
نرمال |
|
|
نگرش به شغل کشاورزی |
975/0 |
287/0 |
نرمال |
|
|
رضایت مردم از مدیریت آب در دسترس |
133/1 |
175/0 |
نرمال |
|
|
سطح اشتغال |
59/2 |
087/0 |
نرمال |
|
|
تغییرات فناورانه در کشاورزی و مدرنیزه شدن |
37/2 |
065/0 |
نرمال |
|
|
مأخذ: یافتههای پژوهش
چنانکه گفته شد، بهمنظور بررسی نقش تشکلهای محلی آب در بهبود وضعیت شاخصهای اقتصادی و اجتماعی روستاهای تحت پوشش این تشکلها، دیدگاه روستاییان عضو در رابطه با وضعیت شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در این روستاها تعیین شد. برای این منظور از آزمون مقایسه میانگین جامعه با عدد ثابت استفاده شد. عدد ثابت در این بخش 3 فرض شد؛ بدینصورت که اگر میانگین هر یک از عوامل برابر 3 یا بالاتر باشد، میتوان نتیجه گرفت که این روستاها از لحاظ آن شاخص وضعیت مناسبی دارند و اگر میانگین هر یک از عوامل پایینتر از 3 باشد، میتوان نتیجه گرفت که این روستاها از لحاظ آن شاخص وضعیت متوسط یا ضعیفی دارند.
بررسی وضعیت شاخصهای اقتصادی روستاییان عضو تشکلها
همانطور که از نتایج جدول 4 برمیآید، میزان استفاده از اعتبارات بانکی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری کمتر میباشد (میانگین= 280/2، انحراف معیار= 868/0، 36/14- = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان استفاده از اعتبارات بانکی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد کم میباشد.
میزان سرمایهگذاری در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب نیز از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری کمتر میباشد (میانگین= 664/2، انحراف معیار= 957/0، 07/6- = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان گفت میزان سرمایهگذاری جهت احیای اراضی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد کم است.
میزان رضایت از درآمد در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 060/3، انحراف معیار= 807/0، 308/1 = t، 192/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان رضایت از درآمد در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد متوسط میباشد.
میزان کیفیت زندگی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر میباشد (میانگین= 313/3، انحراف معیار= 753/0، 208/7 = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان گفت میزان کیفیت زندگی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد خوب است.
میزان استفاده از فناوری در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب نیز از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر میباشد (میانگین= 432/3، انحراف معیار= 872/0، 596/8= t،000/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان استفاده از فناوری فردی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد خوب میباشد.
میزان تغییرات فناورانه در کشاورزی و مدرنیزه شدن در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 918/2، انحراف معیار= 884/0، 598/1- = t، 111/0 = sig)؛ لذا میتوان گفت میزان تغییرات فناورانه در کشاورزی و مدرنیزه شدن در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد متوسط است.
جدول 4. وضعیت شاخصهای اقتصادی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از دیدگاه روستاییان
ردیف |
موارد |
میانگین |
انحراف معیار برآورد میانگین |
انحراف معیار |
t |
sig |
1 |
استفاده از اعتبارات بانکی |
280/2 |
050/0 |
868/0 |
36/14- |
000/0 |
2 |
سرمایهگذاری برای احیای زمین |
664/2 |
055/0 |
957/0 |
07/6- |
000/0 |
3 |
رضایت از درآمد |
060/3 |
046/0 |
807/0 |
308/1 |
192/0 |
4 |
کیفیت زندگی |
313/3 |
043/0 |
753/0 |
208/7 |
000/0 |
5 |
استفاده از فناوری |
432/3 |
050/0 |
872/0 |
596/8 |
000/0 |
6 |
تغییرات فناورانه در کشاورزی و مدرنیزه شدن |
918/2 |
050/0 |
884/0 |
598/1- |
111/0 |
مأخذ: یافتههای پژوهش
بررسی وضعیت شاخصهای اجتماعی روستاییان عضو تشکلها
همانطور که از نتایج جدول 5 برمیآید، میزان رضایت از تشکلهای محلی آب در روستاهای دارای این تشکلها با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین=95/2، انحراف معیار= 968/، 761/0 = t و44/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان رضایت از تشکلهای آب در حد متوسط میباشد.
میزان رضایت از زندگی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر است (میانگین= 212/3، انحراف معیار= 838/0، 39/4 = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان گفت میزان رضایت از زندگی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد خوب میباشد.
میزان مشارکت اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 061/3، انحراف معیار= 793/0، 355/1 = t، 177/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان مشارکت اجتماعی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد متوسط است.
وضعیت شبکه روابط اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر میباشد (میانگین= 582/3، انحراف معیار= 948/0، 65/10 = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان گفت وضعیت شبکه روابط اجتماعی در روستاهای دارای تحت پوشش تشکلها در حد خوب است.
میزان انسجام اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر میباشد (میانگین= 44/3، انحراف معیار= 746/0، 23/10= t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان انسجام اجتماعی در روستاهای تحت پوشش تشکلها در حد خوب است.
میزان اعتماد اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر میباشد (میانگین= 137/3 ، انحراف معیار= 756/0، 14/3 = t، 002/0= sig)؛ لذا میتوان گفت میزان اعتماد اجتماعی در این روستاها در حد خوب است.
میزان داشتن احساس قدرت در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر میباشد (میانگین= 34/3، انحراف معیار= 851/0، 01/7 = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان احساس قدرت در این روستاها در حد خوب است.
وضعیت بهرهمندی از خدمات ترویجی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 954/2، انحراف معیار= 022/1، 772/0- = t،441/0= sig)؛ لذا میتوان گفت میزان بهرهمندی از خدمات ترویجی در این روستاها در حد متوسط میباشد.
میزان نزاع بر سر آب در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری کمتر است (میانگین=76/2، انحراف معیار= 723/، 73/5- = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان نزاع بر سر آب در روستاهای مذکور در حد کم میباشد.
میزان میل به ماندن در تشکلهای آب در روستاهای دارای این نهاد با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 063/3، انحراف معیار= 115/1، 982/0 = t، 327/0 = sig)؛ لذا میتوان گفت میزان میل به ماندن در تشکلهای آب در روستاهای مورد اشاره در حد متوسط میباشد.
میزان مسئولیتپذیری زیستمحیطی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر است (میانگین= 527/3، انحراف معیار= 079/1، 473/8 = t، 000/0= sig)؛ لذا میتوان گفت میزان مسئولیتپذیری زیستمحیطی در این روستاها در حد خوب میباشد.
میزان نگرش به شغل کشاورزی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت بهطور معناداری بیشتر است (میانگین= 187/3 ، انحراف معیار= 811/0، 99/3 = t، 000/0 = sig)؛ لذا میتوان گفت میزان نگرش به شغل کشاورزی در روستاهای یادشده در حد خوب میباشد.
میزان رضایت مردم از مدیریت آب در دسترس در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 915/2، انحراف معیار= 943/0، 561/1- = t، 120/0 = sig)؛ لذا میتوان اظهار داشت میزان رضایت مردم از مدیریت آب در دسترس در این روستاهای در حد نزدیک به متوسط است.
سطح اشتغال در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب با سطح میانگین پنج ارزشی لیکرت اختلاف معناداری ندارد (میانگین= 941/2، انحراف معیار= 736/0، 784/1 - = t، 000/0 = sig)؛ لذا میتوان گفت سطح اشتغال در روستاهای پیشگفته در حد متوسط میباشد.
جدول 5. وضعیت شاخصهای اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب از دیدگاه روستاییان
ردیف |
موارد |
میانگین |
انحراف معیار برآورد میانگین |
انحراف معیار |
t |
sig |
1 |
رضایت از تشکلهای آب |
957/2 |
055/0 |
968/0 |
761/0- |
447/0 |
2 |
رضایت از زندگی |
212/3 |
048/0 |
838/0 |
39/4 |
000/0 |
3 |
مشارکت اجتماعی |
061/3 |
045/0 |
793/0 |
355/1 |
177/0 |
4 |
شبکه روابط اجتماعی |
582/3 |
054/0 |
948/0 |
65/10 |
000/0 |
5 |
انسجام اجتماعی |
44/3 |
043/0 |
746/0 |
23/10 |
000/0 |
6 |
اعتماد اجتماعی |
137/3 |
756/0 |
756/0 |
14/3 |
002/0 |
7 |
احساس قدرت |
34/3 |
049/0 |
851/0 |
01/7 |
000/0 |
8 |
بهرهمندی از خدمات ترویجی |
954/2 |
058/0 |
022/1 |
772/0- |
441/0 |
9 |
نزاع بر سر آب |
76/2 |
041/0 |
723/0 |
73/5- |
000/0 |
10 |
میل به ماندن در تشکلهای آب |
063/3 |
064/0 |
115/1 |
982/0 |
327/0 |
11 |
مسئولیتپذیریزیستمحیطی |
527/3 |
062/0 |
079/1 |
473/8 |
000/0 |
12 |
نگرش به شغل کشاورزی |
187/3 |
046/0 |
811/0 |
99/3 |
000/0 |
13 |
رضایت مردم از مدیریت آب |
915/2 |
054/0 |
943/0 |
561/1- |
120/0 |
14 |
سطح اشتغال |
924/2 |
042/0 |
736/0 |
784/1- |
075/0 |
مأخذ: یافتههای پژوهش
نتیجهگیری و پیشنهادها
نتایج پژوهش حاضر نشان داد:
- میزان استفاده از اعتبارات بانکی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد کم میباشد. این مسئله ممکن است به این علت باشد که اکثر کشاورزان مورد مطالعه خرده مالک هستند و توان دریافت اعتبارات بانکی را ندارند؛ چرا که اکثر اعتبارات نیازمند وثیقههای معتبر است. نتایج مطالعه صبوری و همکاران (1393) این نتیجه را رد میکند. این محققان در مطالعه خود به این نتیجه دست یافتند که اعضای تعاونیهای آببران وام بیشتری برای فعالیتهای کشاورزی دریافت میکنند.
- میزان رضایت از درآمد روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد متوسط میباشد. نتایج مطالعه شاهرودی و چیذری (1387) و کیائو و همکاران (2009) این یافته را تأیید میکند.
- میزان کیفیت زندگی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد خوب میباشد. با وجود میزان درآمد پایین، اکثر کشاورزان کیفیت زندگی خود را خوب ارزیابی کردهاند، زیرا اکثر آنها بر این اعتقاد بودند که با سیستمهای آبیاری نوین زحمت کار کشاورزی برای آنها کمتر شده و میتوانند به فعالیتهای اقتصادی دیگری در کنار کشاورزی بپردازند. این نتیجه همسو با نتایج مطالعه کدیور و همکاران (1393) مبنی بر افزایش کیفیت زندگی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب میباشد.
- میزان استفاده از فناوری فردی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد خوب میباشد؛ بهعبارتدیگر، بهرهبرداران تحت پوشش این تشکلها تمایل بیشتری برای استفاده از فناوری در زمینه تولید محصول دارند. این نتیجه همسو با نتایج مطالعه شاهرودی و همکاران (1387) است.
- میزان رضایت از تشکلهای آب در روستاهای دارای این تشکلها در حد متوسط میباشد؛ در حالی که میزان رضایت از زندگی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد خوب میباشد. نتایج مطالعه تقیپور و همکاران (1394) نیز یافتههای پژوهش حاضر مبنی بر رضایت از زندگی و رضایت از درآمد در روستاهای دارای تعاونی آببران را تأیید میکند.
- میزان مشارکت اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد متوسط میباشد. این نتیجه همسو با نتایج مطالعه عطائی و ایزدی (1393) و خدابخشی و همکاران (1390) است.
- وضعیت شبکه روابط اجتماعی، میزان انسجام اجتماعی و میزان اعتماد اجتماعی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد خوب میباشد؛ بهعبارتدیگر، بهرهبرداران تحت پوشش این تشکلها از لحاظ شبکه روابط اجتماعی و سرمایه اجتماعی وضعیت مناسبی دارند. این نتایج همسو با نتایج مطالعه تقیپور و همکاران (1394) و صبوری و همکاران (1393) میباشد.
- میزان بهرهمندی از خدمات ترویجی در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد متوسط میباشد. نتایج مطالعه شاهرودی و چیذری (1387) و میرزایی و همکاران (1390) این یافته را تأیید میکند.
- میزان نزاع بر سر آب در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد کم میباشد؛ بهعبارتدیگر، مدیریت مناسب توزیع آب در روستاهای تحت پوشش این تشکلها توانسته است منجر به کاهش نزاع بین بهرهبرداران در زمینه توزیع آب شود. این نتیجه همسو با نتایج مطالعه کدیور و همکاران (1393) مبنی بر کاهش نزاع در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب میباشد.
- میزان رضایت مردم از مدیریت آب در دسترس در روستاهای دارای تشکلهای محلی آب در حد نزدیک به متوسط میباشد. این یافته همسو با نتایج مطالعه میرزایی و همکاران (1390) میباشد.
با توجه به نتایج، پیشنهادهای زیر ارائه میگردد:
- تشکلها از طریق بیان اهمیت فعالیتها و اقدامات دستهجمعی در قالب تعاونیها و منافع مشترک حاصل از این فعالیتها از طریق برنامههای رادیویی و تلویزیونی و بازدید از تشکلهای موفق، سرمایههای اجتماعی در روستاها را ایجاد و تقویت نمایند.
- ازآنجاکه مدیریت مناسب توزیع آب در روستاهای تحت پوشش تشکلهای محلی آب توانسته است منجر به کاهش نزاع بین بهرهبرداران در زمینه توزیع آب شود، پیشنهاد میشود به منظور مدیریت بهتر منابع و کاهش اختلاف در زمینه توزیع آب، در روستاهای بیشتری اقدام به ایجاد تشکلهای محلی آب شود.
- با توجه به عدم تمایل جوانان به شغل کشاورزی و بالابودن نرخ مهاجرت در مناطق مورد مطالعه، دولت باید زمینهها و زیرساختهای لازم را برای ایجاد مشاغل کوچک و زودبازده وابسته به کشاورزی از طریق اعطای تسهیلات ویژه اشتغالزایی و حمایتی فراهم نماید تا جوانان به شغل کشاورزی و ماندن در روستا تشویق شوند.