نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد شبستر، شبستر، ایران
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The main purpose of this study was to examine the effectiveness of training courses presented for the agricultural and non-agricultural members of cooperative in the East Azerbaijan province by the use of Kirkpatrick m. The total population was (N=7593) the agricultural and non-agricultural members of cooperatives. Using the Morgan Table (n=357) respondents were selected as sample population. The sampling method used in this research was clustering. To gather the data, a researcher made questionnaire was developed, considering kirk Patrick patterns of effectiveness. A reliability analysis was conducted and Cronbach’s alpha value being 0.94. Both descriptive and inferential statistics were used. The results showed that the quality of educational courses presented by the cooperatives for the members were higher than average (M=3.86). Among the four dimensional educational effectiveness: reaction (M=3.99), learning (M=3.84), behavior (M=3.72) and outcome (M=3.70) were respectively gained. According to the results of this research it can be concluded that the courses were more effective in transferring the concepts rather than practices. This might be because of the emphasis on theoretical aspect by the educators. Another obstacle can be the lack of motivation among learners for obtaining new knowledge and change.
کلیدواژهها [English]
1.اسلومن، م. (1382). استراتژی آموزش حرفهای. ترجمة ضیایی و بیگدلی. تهران: نشر سارگل.
2.پورصادق، ن. (1384). رویکردهای ارزشیابی اثر بخشی آموزشی مجله تدبیر. تهران: سازمان مدیریت صنعتی، صفحه 160.
3.جعفرعلی، ه. (1389). کارنامه پژوهشی وزات تعاون، وزات تعاون. تهران: انتشارات سبزان.
4.حاجی، ن. (۱۳۸۴). بررسی میزان اثربخشی دورههای فوریت های پزشکی جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در سه ماه نخست سال 84. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت آموزشی جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران.
5.ساعدپناه، م. (1386). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت از دیدگاه کارکنان بانک مسکن شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی – آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
6.سعادت، ا. (1385). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت.
7.سید جوادین، ر. (1387). مدیریت منابع انسانی و امورکارکنان. تهران: نشر نگاه دانش.
8.صادقی، ز. و محتشمی، ر. (1389). نقش ارزشیابی آموزشی در بهبود اثربخشی سازمانی، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 33، صفحه 97.
9.عالی، ص. (1387). بررسی میزان اثربخشی آموزش های تعاون درسطح استان آذربایجان شرقی، تبریز: اداره کل تعاون استان آذربایجان شرقی.
10. عسکری، ع. (1384). بررسی تأثیر دورههای آموزشی طرح رشد و ارتقاء مدیران در وزارت نیرو. پایان نامه کارشناسی مدیریت دولتی گرایش مدیریت نیروی انسانی، دانشگاه تهران.
11. عیدی، ا. (1387). سنجش اثربخشی دوره های آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان.
12. قناعت، ن. (1385). بررسی اثربخشی برنامههای ترویجی چند منظوره در حفظ و احیاء مراتع شهرستان گرمسار با تکیه بر بهرهبرداران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
13. محمدی، ز. (1388). بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهداز دیدگاه شرکت کنندگان در دوره.پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
14. مقنی زاده، م. ح. (1381). تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت در مرکزآموزش عالی امام خمینی ره. فصلنامه علمی، پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 5، صفحه 26.
15. نظام شهیدی، م. (1380). اصول مدیریت تعاونی ها در ایران. تهران: نشر روشنگران نصر.