عوامل مؤثر بر رعایت اصول زیست‌محیطی در تعاونیهای کشاورزی استانهای کرمانشاه و ایلام

نویسندگان

1 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه

2 استادیار گروه تکنولوژی صنایع غذایی، دانشگاه ایلام

3 مدرس دانشگاه پیام نور ایلام، دانشکده کشاورزی

چکیده

   هدف این مطالعه بررسیعوامل مؤثر بر رعایت اصول زیست‌محیطی در تعاونیهای کشاورزی استانهای کرمانشاه و ایلام با تکیه بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده است. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 141 نفر از مدیران تعاونیهای کشاورزی استانهای فوق برآورد شد. جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس اصلاح شده‌ پارادایم نوین محیطی و پرسشنامه‌ محقق ساخته استفاده شد. به منظور بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از نظر استادان گروه ترویج و توسعه‌ روستایی دانشگاه رازی و جهت سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین این ضریب برای متغیرهای مطالعه 8/0 و نشاندهنده پایایی پرسشنامه بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمونهای مقایسه‌ میانگین جامعه (t تک گروهی)، تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و رگرسیون خطی ساده بهره گرفته شد. مطابق یافته‌ها، میانگین متغیر رعایت اصول زیست‌محیطی 39/2 و پایین‌تر از حد متوسط محاسبه شد، در حالی‌که میانگین قصد رعایت اصول زیست‌محیطی 23/3 و بالاتر از حد متوسط برآورد گردید. همچنین متغیرهای نگرش زیست‌محیطی، تبعیت از الزامات قانونی، دسترسی به آموزشهای غیررسمی زیست‌محیطی و دانش زیست محیطی 35 درصد از تغییرات قصد رعایت اصول زیست‌محیطی را تبیین کردند، با این حال نگرش زیست‌محیطی تأثیر بیشتری داشته است و لذا می‌توان از طریق یک برنامه‌ همه‌جانبه و کمپین آموزشی نسبت به اصلاح و ارتقای نگرش‌ ‌زیست‌محیطی مدیران تعاونیهای‌ کشاورزی اهتمام ورزید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principles of environmental factors affecting the agricultural cooperatives provinces of Kermanshah, Ilam

نویسندگان [English]

  • A Papzan 1
  • H Mehdizadeh 2
  • Z Motamedi niya 3

 

1.خفایی، ب. (1388). عوامل مؤثر بر عدم موفقیت شرکتهای تعاونی بخش کشاورزی در شهرستانهای بوشهر و دشتستان. تعاون، سال بیستم، شماره 212، صفحات 183-200.

2.مؤمنی، م. و فعال قیومی، ع. (1387). تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS­. تهران: انتشارات کتاب نو.

3.Bradford, J., & Fraser, E. (2008). Local authorities, climate change and small and medium enterprises: identifying effective policy instruments to reduce energy use and carbon emissions. Corporate Social Responsibility and Environment Management, 15(3), 156-172.

4. Brio, J., & Junquera, B. (2003). A review of the literature on environmental innovation management in SMEs: implications for public policies. journal of Technovation, 23, 939-948. Retreived from http://www.elsevier. com/ locate/ technovation.  

5.Collins, E., Lawrence, S., Pavlovich, K., & Ryan, C. (2007). Business networks and the uptake of sustainability practices: the case of New Zealand. Journal of Cleaner Production, 15(8-9), 729-740.

6.Dean, T.J., Brown, R.L., & Stango, V. (2000). Environmental regulation as a barrier to the formation of small manufacturing establishments: A longitudinal examination. Journal of environmental Economics and Management, 40­(1), 56–75.

7.Fielding, K.S., McDonald, R., & Louis, W.R. (2008). Theory of planned behaviour, identity and intentions to engage in environmental activism. Journal of Environmental Psychology, 28(4), 318–326.

8.Franzen, A. (2003). Environmental attitudes in international comparison: An analysis of the ISSP Surveys 1993 and 2000. Social Science Quarterly, 84(2),297–308.

9.Frick, J., Kaiser, F.G., & Wilson, M. (2004). Environmental knowledge and conservation behavior: exploring prevalence and structure in a representative sample. Personality and Individual Differences, 37(8), 1597–1613.

10.Gadenne, D., Kennedy, J., & McKeiver, C. (2009). An empirical study of environmental awareness and practices in SMEs. Journal of Business Ethics, 84(1), 45–63.

11.Hawcroft, L.J., & Milfont, T.L. (2010). The use (and abuse) of the new environmental paradigm scale over the last 30 years: A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology, 30(2), 143–158.

12.Hidano, N., Takaaki, K., & Aritomi, M. (2005). Benefits of participating in contingent valuation mail surveys and their effects on respondent behaviour: A panel analysis. Ecological Economics, 52(1), 63–80.

13.Hillary, R. (2000). Small and medium-sized enterprises and the environment Sheffield, UK: Greenleaf Publishing.

14.Hussey, D.M., & Eagan, P.D. (2007). Using structural equation to test environmental performance in small and medium-sized manufacturers: can SEM help SMEs?. Journal of Cleaner Production, 15(4), 303-312.

15.Kaiser, F.G., & Fuhrer, U. (2003). Ecological behavior’s dependency on different forms of knowledge. Applied Psychology: An International Review, 52(4), 598–613.

16.Lu, J., Yao, J.E., & Yu, C. (2005). Personal innovativeness, social influences and adoption of wireless Internet services via mobile technology. Journal of Strategic Information System, 14(3), 245-268.

17.Madsen, H., & Ulhoi, J.P. (2003). Greening of human resources: environmental awareness and  training interests within the workforce. Industrial Management and Data Systems, 101(2), 57-63.

18.Masurel, E. (2007). Why SMEs invest in environmental measures: sustainability evidence from small and medium-sized printing firms. Business Strategy and the Environment, 16 (3), 190-201.

19.Meinhold, J.L., & Malkus, A.J. (2005). Adolescent environmental behaviors: Can knowledge, attitudes, and self-efficacy make a difference?. Environment and Behavior, 37(4), 511-532. 

20.Millennium Ecosystem Assessment (2005). Ecosystem and well-being: Synthesis report. Washington, DC: Island Press.

21.Parker, C.M., Redmond, J., & Simpson, M. (2009). A review of interventions to encourage SMEs to make environmental improvements, Small and Medium Enterprise Research Centre. Retrieved from http://www.ro.ecu. edu.au/ rsmerc/2 

22.Patton, D., & Worthington, I. (2003). SMEs and environmental regulations: A study of the UK screen-printing sector. Environment and Planning C: Government and Policy, 21(4), 549–566. 

23.Pimenova, P., &  Van der Vorst, R. (2004). The role of support programmers and policies in improving SMEs environmental performance in developed and transition economies. Journal of Cleaner Production. 12(6): 549-559. 

24.Rao, P., O’ Castillo, O., Intal Jr, P.S., & Sajid, A. (2006). Environmental indicators for small and medium enterprises in the Philippines: An empirical research. Journal of Cleaner Production, 14(5), 505-515.

25. Schaper, M. (2002). Small firms and environmental management: Predictors of green purchasing in Western Australian Pharmacies. International Small Business Journal, 20(3), 235–249.

26.Schultz, P.W. (2001). Empathizing with nature: The effects of perspective taking on concern for environmental issues. Journal of Social Issues, 56(3), 391-406.

27.Simpson, M., Taylor, N., & Barker, K. (2004). Environmental responsibility in SMEs: Does It deliver competitive advantage?. Business Strategy and the Environment, 13(3), 156–171.

28. Sroufe, R., Curkovic, S., Montabon, F., & Melnyk, S.A. (2000). The new product design process and design for environment. Crossing the chasm. International Journal of Operations and Production Management, 20(2), 267–291.

29.Studer, S., Welford, R., & Hills, P. (2006). Engaging Hong Kong businesses in environmental change: drivers and barriers.  Business Strategy and the Environment, 15(6), 416-431.

30.Torglera, B., & García-Valiñasb. M.A. (2007). The determinants of individuals' attitudes towards preventing environmental damage. Ecological  Economics, 36, 536- 552.

31.Veisten, K., Hoen, H.F., Navrud, S., & Strand, J. (2004). Scope insensitivity in contingent valuation of complex environmental amenities. Journal of Environmental Management, 73(4), 317–331.

32.Vezzoli, C. (2003). A new generation of designers: Perspectives for education and training in the field of sustainable design. Experiences and projects at the Politecnico di Milano University. Journal of Cleaner Production, 11(1), 1–9.

33.Williamson, D., Lynch-Wood, C., & Ramsay, J. (2006). Drivers of environmental behaviour in manufacturing SMEs and the implications for CSR. Journal of Business Ethics, 67(3), 317–330.