تعیین مزیت‌های رقابتی تعاونی‌های تولیدی برای توسعه بازارهای تعاونی در استان خوزستان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید چمران اهواز

2 گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی شرکت‌های تعاونی استان خوزستان برای توسعة بازارهای تعاونی انجام گرفت. جامعة آماری آن را کلیة مدیران شرکت‌ها و کارکنان تعاونی‌های تولیدی استان خوزستان تشکل دادند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه­گیری تصادفی حجم نمونه 267 نفر برآورد شد که بعد از توزیع پرسش­نامه و بررسی پرسش­نامه­های برگشتی، تعداد 147 پرسش­نامه قابل استفاده بود. روایی پرسش‌نامه مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون­های مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تأیید شد. یافته­های پژوهش نشان داد که عوامل مدیریت منابع انسانی، شهرت سازمانی، وضعیت فناوری و کیفیت خدمات به ترتیب مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی تعاونی­های تولیدی‌اند. از سوی دیگر، تبلیغات، مشتری‌محوری و نوآوری بر مزیت رقابتی تأثیر نداشته‌اند. بررسی نتایج جانبی تحقیق نشان داد که یکی از چالش‌های اصلی تعاونی‌ها، که تابع عوامل مزیت رقابتی مورد بحث در این پژوهش بوده است، فروش می­باشد که موفقیت در آن بر پایداری کسب و کار تأثیرگذار است، لذا برخورداری از مزیت رقابتی بر این متغیر مهم عملکردی اثر قابل توجهی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determining the Competitive Advantages of Production Co-operatives for Development of Cooperative Markets in Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • ebrahim anvari 1
  • edres mahmodi 2
1 shahid chamran university of ahvaz
2 management, shahid chamran university of ahvaz
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the factors affecting the acquisition of competitive advantage of cooperative companies in Khuzestan province for the development of cooperative markets. The statistical population of this research was all managers of companies and employees of production cooperatives in Khuzestan province. Using Morgan table and random sampling method, 267 samples were estimated. After distributing the questionnaire and reviewing the returned questionnaires, 147 questionnaires could be used. The data gathering tool was a questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed using structural equation modeling tests by partial least squares method. The results of this research show that, on one hand, factors of the effectiveness of HRM, organizational reputation, technology status, and quality are the most important factors of competitive advantage of production cooperatives. On the other hand, advertising, customer orientation, and innovation did not have a role in creating the competitive edge. A review of the side effects of the research showed that sales was one of the main challenges of the production cooperatives, which was highly influenced by the competitive advantage factors discussed in this study and the success in which can be affect business sustainability.Therefore, having a competitive advantage could have a significant effect on this important and functional variable

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competitive advantage
  • Effectiveness of Human Resource Management
  • production cooperatives
  • Khuzestan Province

آذر، ع.، غلامزاده، ر. و قنواتی، م. (1391). مدل‌سازی مسیری-ساختاری در مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش.

اشراقی سامانی، ر.، فتاحی، ث. و چهارسوقی امین، ح. (1396). نقش شرکت‌های تعاونی کشاورزی در کاهش فقر روستایی در استان ایلام. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 6(21)، 87-106.

اصغری، ا. و آقاپور صباغی، م. (1395). ارزیابی وضعیت بازاریابی تعاونی‌های تولید دام و طیور در استان خوزستان. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 5(18) 133-158.

حاجی، ل.، چیذری، م. و چوبچیان، ش. (1394). عوامل تأثیرگذار بر توسعة پایدار تعاونی‏های تولید کشاورزی شهرستان نقده از دیدگاه اعضای تعاونی‏ها. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 4(15)،  91-117.

زرین فر، م. (۱۳۹۰). نقش تجارت الکترونیک در ایجاد مزیت رقابتی در شرکت های تولید کننده محصولات مصرفی.  پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه قزوین.

شیرافکن، آ.، میردامادی، س. م. و لشگرآرا، ف. (1394).  نقش فناوری‏های اطلاعات و ارتباطات (ICT) در توانمندسازی اعضای شرکت‏های تعاونی تولید روستایی زنان استان تهران.  فصلنامه تعاون و کشاورزی، 4(13)، 99-120.

فاریابی، م. و احمدوند، م. (1394). عوامل مربوط به موفقیت تعاونی های تولید روستایی در جنوب استان کرمان. فصلنامه تعاون و کشاورزی، (4)16، 103-129.

 کرد علی­وند، س.،  غنیان، م.،  خسروی پور، ب. و  یزدان پناه، م. (1396). کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی های روستایی استان لرستان. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 6(21)، 67-85.

Boselie, P., & Wiele, V. D. T. (2002). Employee perceptions of HRM and TQM and the effects on satisfaction and intention to leave. Managing Service Quality: An International Journal, 12(3),165-172.

Bueren, A., Schierholz, R., Kolbe L.M., & Brenne, W. (2005). Improving performance of customer-process with knowledge management. Journal of Business Process Management, 11(5), 573-588.

Chibanda, M., Ortmann, G.F., & Lyne, M.C. (2009). Institutional and governance factors influencing the performance of selected smallholder agricultural cooperatives in kwazulu-Natal. Agrekon, 48(3), 239-303.

Carr, A., Kariyawasam, A., & Casile, M. (2008). A study of the organizational characteristics of successful co-operatives. Organization Development Journal, 26(1),79-87.

Fombrun, C.J., & Van Riel, C.B.M. (2003). Fame and fortune: how successful companies build winning reputations. Upper Saddle River. NJ: Prentice Hall.

Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.

Grant, R.M. (1991). The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation. California Management Review, 33 (3), 114–135.

Gutiérrez, J. D. (2010). Smallholders’ agricultural cooperatives in colombia: vehicles for rural development?. Universidad de Los Andes, Desarrolloy Sociedad, 73, 219-271.

Hill, C.W.L., & Jones, G.R. (1998). Strategic management theory. USA: Houghton Mifflen Com, , PP. 105-127

Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activity. Education and Psychological Measurement, 30, 607-610.

Ladhari, R. (2010). Developing e-service quality scales: a literature review. Journal of Retailing And Consumer Services,17, 464-477.

Marxt, Ch., & Link, P. (2002). Success factors for cooperative ventures in innovation and production systems. Int. J. Production Economics, 77, 219–229.

Nguyen, T.H., Sherif, J. S., & Newby, M. (2007). Strategies for successful CRM implementation. Information Management & Computer Security, 15(2),102-115.

Nyoro, J., & Ngugi, I. K. (2007). A qualitative analysis of success and failure factors of agricultural cooperatives in Central Kenya. Published in Wallingford: Decentralization and the Social Economics of Development: lessons from Kenya, PP. 13-32

Ozdemir, G. (2005). Cooperative–shareholder relations in agricultural cooperatives in Turkey. Journal of Asian Economics, 16, 315–325.

Poggie,  J.J.R., & Pollnac, R. B. (1988). Factors influencing the success of fishermen's cooperatives in ecuador. Marine Resource Economics, 5, 231-242.

Porter, M.E. (1996).What is strategy?. Harvard Business Review, 74 (6), 61-79.

Rodríguez, J., & College, A. (2010). Smallholders’ agricultural cooperatives and rural development in Colombia. Becario Colfuturo. PP.1- 62.

Sun, Y., Lim, K., Jiang C., & Sun, J. (2010). Do males and famales think in the same way?. An emprical investigation on the gender difference in the web advertising evalution. Journal of Computers in Human Behavior, 26(6), 1614-1625.

Zhong-hai, X., & Hong, Y. (2008). On company core competence and its sustainable competitive advantage during industrial transformation. International Conference on Information, Innovation Management and Industrial Engineering.