نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
3 استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
To overcome the complexities and acceleration of the challenges we face today, the success of an organization is likely to depend on how much the staff can be empowered. Psychological empowerment is a relatively new conceptual concept in the management and organization literature and perhaps one of the most controversial topics. The present study intends to study the effect of psychological empowerment, citizenship behavior and organizational support in order to achieve the necessary mechanisms for promoting job performance. The research method is descriptive-correlational and is a type of structural equation. The statistical population of this research includes 110 managers and employees of Ministry of Labor, Social Co-operation and Social Welfare of Kerman. Using a Morgan table, a sample size was 86 for this study. The sampling was selected by stratified random sampling. A questionnaire was used to collect data. Confirmatory factor analysis was used to determine the validity of the questionnaires.Data were analyzed by AMOS statistical software. The results showed that psychological empowerment has a significant effect on citizenship behavior and job performance. Also, the effect of organizational support on citizenship behavior and job performance, and the effect of citizenship behavior on job performance is significant.
کلیدواژهها [English]
آقاجانی، ح.ع.، صمدی میارکلائی، ح. و صمدی میارکلائی، ح. (1392). ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان. نشریه مدیریت دولتی، 5(2)، 1-18.
اسحاقیان، ز.، کاظمی، ع. و شائمی، ع. (1395). تحلیل تأثیر تناسب فرد- سازمان و تناسب فرد-شغل بر توانمندسازی روانشناختی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(33)،167-189.
بهرامی، ح.م. و صریحی اسفستانی، ر. (1394). ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 24(78)،1-16.
حسنی، م.، فتحی، ص.، حسینپور، ع. و قاسمزاده، ا. (1393). نقش توانمندسازی روانشناختی بر بهبود عملکرد شغلی و احساس پاسخگویی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه. مدیریت بر آموزش سازمانها، 3(2)، 65-82.
حمیدی زاده، ع.، رشید، ع.ا. و سلطانی نژاد، ن. (1395). شکلگیری رفتارهای شهروندی سازمانی بر مبنای انگیزة خدمتمحور، سرمایة اجتماعی و تعهد سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان بانکهای دولتی شهر کرمان). مجله مدیریتسرمایةاجتماعی، 3(2)، 233-250.
دامغانیان، ح.، جمشیدی، ل. و قلعه آقابابایی، ف. (1394). تأملی بر حمایت سازمانی ادراک شده در پرتو سرمایه اجتماعی. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 5(4)، 73-89.
دهقانی سلطانی، م.، حامدی، س.، جهانشاهی جواران، پ.، آل طه، ح. و فارسی زاده، ح. (1396). 'تأثیر حمایت های اجتماعی و سطح کیفیت زندگی شغلی در توانمندسازی روانی کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 6(21)، 29-66.
سعدی، ح. و خیاطی، م. (1393). تبیین نقش واسطه رفتارهای شهروندی سازمانی در رابطه میان نگرشهای شغلی و سازمان یادگیرنده. نشریه مدیریت دولتی، 6(3)، 503-522.
شاهحسینی، م.ح.، استیری، م. و کشفی، م. ا. (1395). بررسی تأثیر حمایتسازمانی ادراکشده و حمایت سرپرست ادراکشده بر تعهدسازمانی و عملکرد فردی کارکنان. نشریه مدیریت دولتی، 8 (2)، 391-373.
طاهری، ی.، محمدی، ج. و جعفرینیا، س. (1393). بررسی رابطه رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندیسازمانی با توجه به نقش مداخلهگر توانمندسازی کارکنان. نشریه مدیریت دولتی، 6(4)، 769-789.
طبرسا، غ.، هادیزاده، ا. و کشته گر، ع. (1389). ارائه مدلی برای تبیین عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی. چشمانداز مدیریت دولتی، 1(1)، 101-114.
عسگری، ب.، پورسلطانی زرندی، ح.، آقایی، ن. و فتاحی، ج. (1392). ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غربی ایران. نشریه مدیریت و فیزیولوژی ورزشی، 1(2)، 19-28.
قاسمی، ا.ر. (1392). بررسی نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی بر عدالت سازمانی و عملکرد شغلی (بررسی یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران). مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(1)، 63-82..
نوروزی س. ح.، ر. (1391). اثر حمایت سازمانی ادراک شده بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره تربیت بدنی. فصلنامه مدیریت ورزشی، شماره 15، 87-103.